خانه / ریزش مو و کم کاری تیروئید / سفیدی زودرس مو ها- شادابی پوست و مو – تیروئید

سفیدی زودرس مو ها- شادابی پوست و مو – تیروئید

مو و پوست شاداب نیازمند کارکرد مناسب تیروئید است.

اینکه موهای شما خاکستری می شود و در حال ریزش  و یا اینکه ضخیم است و پرنگ و شاداب، به سطح مناسب هورمون های تیروئید شما بستگی دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد که فولیکول های مو انسان، مستقیما تحت تاثییر هورمونهای تیروئیدی T3 و T4 قرارمی گیرند. این هورمون ها در بسیاری از فعالییت های  مرتبط با مو، مثل چرخه رشد و رنگ دانه های مو موثر هستند. 

در بیست و ششمین  مجله غدد درون ریز و متابولیسم گزارشی امده که به بررسی تاثیر هورمون (T3) و (T4) بر فولیکول های مو می پردازد. در این ازمایش فولیکول های مو در فاز رشد خود، از زنان ۴۰ تا ۶۹ ساله با سطوح مناسب هورمون های تیروئیدی استخراج شدند. فولیکول ها کشت داده شدند و در معرض T3 و T4  قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که T4، تکثیر کراتینوسیت های بافت مو را افزایش می دهد، سلولهایی که مسئول رشد مو هستند.

همچنین T3 و T4 پایین، باعث مرگ سلول ها می گردید و مشخص شد که T4  باعث طولانی شدن فاز رشد موها می شود.

T3 و T4 به طور قابل توجهی سنتز ملانین در فولیکول ها را تحریک می کردند. ملانین باعث تولید رنگدانه ها و یا رنگ موها می شود.

در حال حاضر شواهد تجربی، ما را به این باور می رساند که ریزش مو در نتیجه کاهش سوخت و ساز در فولیکول های مو اتفاق می افتد و این امر با پایین بودن سطح هورمون های تیروئیدی در ارتباط است و درنتیجه باعث اسیب ساقه و ریشه مو می شود. مشاهده شده است که موهای متزلزل انتهایی چند شاخه ای دارند که این امر به پایین بودن هورمون های تیروئیدی مربوط است. بسیاری از پزشکان و متخصصین پوست معتقدند که خاکستری شدن موها به صورت زود هنگام و ریزش قسمت بیرونی ابروها، ناشی از وجود اختلال در هورمون های تیروئیدی است.

اختلال در تیروئید می تواند در هر سنی ظاهر شود و معمولا انقدر به آرامی پیشرفت می کند که ممکن است افراد ان را تشخیص ندهند. تخمین زده می شود  ۲۷ میلیون آمریکایی، حداقل یک اختلال تشخیص داده نشده تیروئیدی داشته باشند که بسیاری از آنها زن هستند. تیروئید غده اصلی سوخت و ساز بدن است. هنگامی که به درستی کار نکند بر بسیاری از جنبه های سلامتی شما اثر خواهد گذاشت به خصوص بر: وزن، فعالیت های ذهنی، درجه حرارت بدن و سطح انرژی.

ضخامت و کیفیت پوست شما نیز وابسته به عملکرد تیروئید است. اگر فعالیت تیروئید شما کم شده باشد، به کم کاری تیروئید مبتلا می شوید، که شایع ترین بیماری تیروئید است، از هر پنج خانم یک نفر ممکن است در طول زندگی خود درجاتی از این بیماری را تجربه نماید.

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های تحلیل برنده افزایش می یابد. یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید، کاهش ضربان قلب است. هنگامی که ضربان قلب به اندازه کافی قوی نباشد، مقدار اکسیژن دردسترس سلول ها کاهش می یابد. این محیطی است که سرطان ها تمایل دارند در ان رشد نمایند.

علاوه بر ریزش  و تغیر رنگ مو سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: مشکل از دست دادن وزن، تغییرات وزن و درد مفاصل و عضلات. یبوست شدید یا طولانی نیز اغلب با کم کاری تیروئید در ارتباط است، در حالی که سندرم روده تحریک پذیر و اسهال بیشتر با پرکاری تیروئید همراه هستند. افسردگی و اضطراب، از جمله هراس ناگهانی، می تواند نشانه ای از مشکلات تیروئید باشد. احساس گرما یا سرمای بیش از حد، زمانی که افراد دیگر در اتاق احساس راحتی دارند، می تواند مربوط به تیروئید باشد. و اما خستگی بیش از حد نیز به تیروئید مربوط می شود. اگر شما  بعد از یک خواب شبانه خوب، هنوز احساس خستگی می کنید، یا نیاز دارید در طول روز یک یا چند نوبت چرت بزنید، احتمالا تیروئید شما دچار مشکل شده است.

وقتی عملکرد تیروئید شما از تعادل خارج شود، بدن تلاش خواهد کرد انرژی مناطق غیر ضروری بدن را کاهش دهد و ان را برای اعمال حیاتی و ضروری ذخیره نماید. به همین دلیل است که زیبایی مو و پوست شما در مرحله اول مورد تهدید قرار می گیرند. همچنین هنگامی که عملکرد تیروئید کم می شود، جذب مواد مغذی از روده ها به خطر می افتد. پس مواد لازم برای حفظ شادابی و کارکرد مناسب مو و پوست شما در دسترس نخواهند بود.

چه کاری می توان انجام داد تا زیبایی شما مجددا باز گردد؟

برای رشد مجدد موهایتان  و جلوگیری از سفید شدن انها، باید سطح هورمون های تیروئید خود را دوباره به حالتی که موهایتان پرپشت و پر رنگ بود، بازگردانید. همیشه این کار به آسانی میسر نیست.

بسیاری از پزشکان طب کلاسیک تمایلی برای بررسی دقیق  عملکرد تیروئید ندارند. هنگامی که آنها فصد دارند تیروئید را ارزیابی کنند، معمولا فقط به ازمایش TSH اکتفا می کنند. نیازی به گفتن نیست که این رویکرد بسیاری از موارد را نمی تواند تشخیص دهد. بهترین راه برای سنجش عملکرد تیروئید شما، حداقل ازمایش شاخص های TSH، T3 ، T4و Free T3 می باشد.

اگر پزشک تشخیص دهد که عملکرد تیروئید شما پایین امده است، احتمالا  هورمون مصنوعی تیروئید(لووتیروکسین) را تجویز میکند. لووتیروکسین، شکل مصنوعی از T4 است که معمولا تجویز می شود و تحت نام های تجاری مختلف در بازار وجود دارد. همچنین ممکن استلیوتیرونین که فرم مصنوعی T3 است نیز برای شما تجویز شود. اغلب پزشکان T4 مصنوعی را تجویز می کنند زیرا که در بدن تبدیل بهT3 می شود. اما ممکن است در بعضی از افراد این تبدیل به خوبی صورت نپذیرد. همچنین  بعضی از داروها ترکیبی از  T4 / T3  هستند که با نام های تجاری مختلف مثل Thyrolar در دسترس هستند.

به هر حال این مواد شیمیایی هستند و به صورت طبیعی تولید نمی شوند بنابراین ممکن است بعضی از افراد مشکلاتی را با انها داشته باشند. نوعی دیگری از هورمون های تیروئید وجود دارد که به صورت طبیعی تولید می شود، معمولا این هورمون ها از عصاره تیروئید خوک بدست می ایند، که شامل هر  دو هورمون T4 وT3 می باشد. این نوع هورمون ها سازگاری بیشتری با انسان ها دارند. نام تجاری محبوب ترین هورمون طبیعی تیروئید آرمور(Armour)است. از آنجا که این هورمون به صورت طبیعی تولید می شود، بدن در برابر ان مقاومت زیادی نخواهد داشت و معمولا عوارض جانبی نامطلوبی از خود نشان نمی دهد.

شما باید گام به گام وضعیت سلامتی خود را پیگیری نمایید تا به سطح مطلوب هورمونهای تیروئید خود برسید. بسیاری از پزشکان تمایلی به تنظیم دقیق سطح T3 و T4 ندارند و به فقط به سطح مجاز ازمایشگاهی اکتفا می کنند. شما باید تلاش کنید که با توجه به سن تان، سطح هومون های خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید. هنگامی که سطح هورمون تیروئید شما در محدوده ایده ال تثبیت شود، ریزش مو و سفید شدنشان کم می شود و در نهایت متوقف می شود. انرژی شما نیز افزایش می یابد.

انواع ریزش مو

 

سه نوع شایع ریزش مو وجود دارد.

 اولین نوع ریزش عمومی در سراسر سر است. شما هنگام نظافت، بروی برس مو و کف حمام، متوجه این نوع ریزش می شوید. معمولا این رایج ترین شکل ریزش مو در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و همچنین مبتلایان به پرکاری است.

نوع دوم ریزش مو به صورت دایره ای در یک یا چند نقطه از سر می باشد. که معمولا ناشی از یک عفونت قارچی یا آلوپسی خود ایمنی است و ربطی به مشکلات تیروئید ندارد.

نوع سوم الگوی ریزش موی مردانه است و اگر چه  در بین مردان شایع است ولی در زنان هم مشاهده می شود. این نوع ریزش بیشتر بر شقیقه ها و بالای سر متمرکز شده و توسط تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می شود. این تبدیل باعث می شود که  فولیکول های مو کوچک و ناپدید شوند. اگر شما داروهای تیروئید خود را به میزان مناسب مصرف می کنید و هنوز دچار ریزش مو هستید، به احتمال زیاد این تبدیل می تواند مشکل شما باشد.

شما می توانید به راحتی ان را با مصرف  گیاه “نخل اره ای” درمان نمایید، این گیاه به صورت کپسول یا قرص یا پودر در داروخانه ها یا اعطاری ها موجود می باشد. مردانی که  بدن پرمویی  دارند اما موهای سرشان کم است معمولا میزان زیادی از تستوسترون را به  DHTتبدیل می کنند. این تبدیل ممکن است آنها را در معرض خطر مشکلات پروستات از جمله سرطان پروستات نیز قرار دهد.

دیگر درمان های جایگزین

اخیرا یک مطالعه در دانشگاه پورتسموث نشان داده است که ۹۰ درصد از زنان مبتلا به ریزش مو، کمبود آهن و اسید آمینه لیزین دارند، اگرچه این کمبود دلیل حتمی  ریزش مو نمی باشد. ماهی، گوشت و تخم مرغ تنها منابع غذایی لیزین هستند. ویتامین A، مواد معدنی و اسیدهای چرب نیز ممکن است مفید باشند.

 نویسنده:

دکتر جی مارجیسون

دکتر ماری شومن

 ترجمه : مهدی  مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *