رابطه بین کم کاری تیروئید و تجمع مایعات در بدن

رابطه بین کم کاری تیروئید و تجمع مایعات در بدن

 

کم کاری تیروئید بسته به میزان و شرایطش، علائم مختلفی در افراد ایجاد می‌کند. احتباس مایعات یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید است. در این مقاله، نگاهی به این موضوع انداخته و اندکی در مورد آن بحث می‌کنیم. سپس چند گیاه را معرفی خواهیم کرد تا کاملاً به‌صورت طبیعی از احتباس مایعات در بدن خود بکاهید.

چرا کم کاری تیروئید باعث احتباس مایعات می‌شود؟

احتباس آب یا اِدم می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کم کاری تیروئید ایجاد شود. دلیل اصلی این موضوع  کاهش سطح هورمون‌های تیروئیدی می‌باشد. با کاهش سطح هورمون‌ها سرعت سوخت و ساز بدن به‌طور مستقیم کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود میزان مایعات در سلول‌ها و مایع میان بافتی به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. البته این بیماری  باعث ذخیره سازی بیشتر چربی‌ها در بدن  نیز می‌شود.

در اثر کم کاری تیروئید چه میزان آب اضافی می‌تواند در افراد جمع گردد؟

بسته به‌شدت بیماری افراد و دخالت عوامل و فاکتورهای دیگر، در هر فردی میزان آن متفاوت است. همچنین کم کاری تیروئید می‌تواند میل به غذا  را افزایش دهد، خود این موضوع باعث می‌شود سدیم یا نمک بیشتری وارد بدن شود، درنتیجه میزان احتباس آب در بدن بیشتر می‌شود.

به‌طور کلی بیماران می‌توانند تا ۴ کیلو آب اضافی در خود ذخیره کنند، اما توجه داشته باشید که  در کنار آن ذخیره چربی‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش وزن شود. زیرا که سوخت و ساز بدن کند شده و انرژی به‌صورت چربی در سلول‌های بدن ذخیره می‌گردد.

آیا درمان کم کاری تیروئید  باعث خلاص شدن از شر آب اضافی  و از دست دادن وزن می‌شود؟

به‌طور کلی، درمان کم کاری تیروئید احتباس آب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شما وزنتان کاهش یابد. برخی از بیماران در چند هفته پس  از درمان می‌توانند  ۲ تا ۵ کیلو از وزن خود را از دست بدهند، اگر فعالیت بدنی منظم داشته باشند، این میزان می‌تواند افزایش داشته باشد.

به غیر از درمان کم کاری تیروئید، تغییر در شیوه زندگی نیز می‌تواند در کاهش احتباس آب بسیار مفید باشد. بیشتر پزشکان داشتن رژیم غذایی کم سدیم(نمک)  را به‌منظور به حداقل رساندن احتباس آب در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید توصیه می‌کنند. همچنین ورزش منظم نیز می‌تواند به کنترل احتباس آب کمک نماید.

تأثیر رژیم غذایی در کم کاری تیروئید و احتباس آب

افرادی که  عملکرد غده تیروئیدشان ضعیف شده است، استعداد بیشتری در چاق شدن سریع دارند، بنابراین آن‌ها باید از یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه پیروی کنند تا میزان کالری خود را کاهش داده و وزن خود را مدیریت کنند. رژیم غذایی  در تجمع مایعات در بدن و حبس شدن آب بسیار مؤثر است، بخصوص اگر در رژیم غذایی شما سدیم (نمک) زیادی وجود داشته باشد.

تا آنجایی که می‌توانید باید مصرف  غذاهای فراوری شده را محدود و یا کاملاً قطع نمایید.  رژیم غذایی بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید بیشتر از غذاهای فرآوری نشده و میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل تشکیل شده باشد.

 با داروی مناسب، رژیم غذایی مناسب و برنامه منظم ورزشی، کم کاری تیروئید و احتباس آب را می‌توان به‌طور مؤثرتری اداره کرد.  با این حال، در برخی از بیماران خاص مبتلا به کم کاری تیروئید، تغییر شیوه زندگی و مصرف مناسب دارو نمی‌تواند کاملاً جلوی تجمع مایعات را بگیرد.

درمان‌های طبیعی برای مقابله با احتباس آب 

شما می‌توانید از درمان‌های طبیعی برای احتباس آب مانند عصاره‌های گیاهی و یا مکمل‌های ادرار آور طبیعی استفاده نمایید. در اینجا برخی از گیاهانی که اثر ان ها به اثبات رسیده است و بی‌خطر می‌باشند،  معرفی می‌گردند: 

برگ گل قاصدک(Taraxacum Officinale Leaf) – قاصدک،  یک مدر خفیف است که کمک می‌کند تا آب اضافی از بدن خارج شود. از این گیاه در طب سنتی قرن‌ها است که استفاده می‌شود. عصاره این گیاه حاوی بهترین ترکیبات  ادرار آور (دیورتیک) طبیعی است.

برگ انگور خرس(Uva Ursi Leaf) – این گیاه  درختچه کوچک و همیشه سبز است که باعث ضدعفونی کلیه‌ها و خروج ادرار اضافی می‌شود.(البته این گیاه در ایران به‌سختی پیدا می‌شود، اما خیلی از داروخانه‌ها مکمل‌های درست شده از این گیاه را به‌صورت قرص می‌فروشند.مترجم).

چای سبز – این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و خواص درمانی متعددی دارد. همچنین سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. این مورد برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که سوخت و سازشان کاهش یافته است، بسیار مفید است.  چای سبز یکی از مکمل‌های چربی سوز است که در میان مکمل‌های چربی سوز دیگر از محبوبیت بالایی برخوردار گشته است.

برگ گیاه بوکو یا آگتوسما (Buchu) – این گیاه  یک درختچه متعلق به آفریقای جنوبی است که ادرار آور طبیعی  محسوب می‌شود. علاوه بر تحریک سیستم ادراری،  کمک می‌کند تا کلیه‌ها پاک و ضدعفونی گردند. علاوه بر افزایش برون ده ادرار، باعث افزایش  تعریق نیز می‌شود، درنتیجه به شما در کاهش آب اضافی بدن بسیار کمک می‌کند.(مکمل این گیاه در برخی داروخانه‌ها موجود می‌باشد.)

سرو کوهی – این گیاه دارویی محبوب ،توسط بومیان آمریکایی برای درمان مشکلات کلیوی و اختلالات معده استفاده می‌شود.  نشان داده شده است برای تحریک کلیه و مثانه‌ها و کاهش احتباس آب مفید می‌باشد.

جعفری – جعفری یک درمان سنتی محبوب برای ادم یا احتباس آب در بدن است. مطالعات نشان داده است که جعفری آب اضافی بدن را خارج می‌کند بدون آنکه باعث کاهش الکترولیت‌های بدن شود.

ریشه گیاه ادریس – آمریکایی‌های بومی ریشه این گیاه  را برای درمان مشکلات دستگاه ادراری استفاده می‌کنند. این گیاه  مجاری ادراری و کلیه‌ها را پاک کرده و تورم بدن را کاهش می‌دهد. این گیاه به خاطر اثر ادرار آور خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

پتاسیم – اگر شما به دنبال  یک مکمل ادرار آور طبیعی هستید، به دنبال موادی باشید که حاوی پتاسیم هستند. پتاسیم برای تعادل بخشیدن به مایعات بدن بسیار مفید است. هنگامی که سطح سدیم (نمک) بدن بالا باشد، افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند در خارج کردن آب اضافی از بدن بسیار مفید باشد.

نتیجه

تقریباً همه افرادی که به  کم کاری تیروئید مبتلا هستند، به نحوی از احتباس مایعات و تورم  رنج می‌برند. خوشبختانه، راهکارهایی برای کنترل این مشکل وجود دارد، از جمله دارو و تغییر سبک زندگی. همچنین اگر پزشک شما اجازه دهد می‌توانید از مکمل‌های ادرار آور استفاده نمایید.

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *