سردرد، میگرن و تیروئید

سردرد، میگرن و تیروئید

این مقاله توسط یکی از اعضای محترم انجمن خانم “سپیده هابیلی” ترجمه شده است.

“بیماری همراه” وضعیتی است که فرد در یک‌زمان به بیماری‌های متفاوتی مبتلا می‌شود ولی این بیماری‌ها مستقل از یکدیگر روی می‌دهند. به عنوان مثال در بیماری میگرن، احتمالاً شایع‌ترین بیماری همراه، اختلال افسردگی شدید (افسردگی بالینی) است، تقریباً ۴٧ درصد از مبتلایان به میگرن، اختلال افسردگی شدیدی را تجربه می‌کنند؛ ولی این دو بیماری مستقل از یکدیگر روی می‌دهند. 

بیماری همراه می‌تواند در موفقیت‌آمیز بودن درمان هر یک از این اختلالات تأثیر زیادی داشته باشد. اختلالات تیروئید، ازجمله کم‌کاری تیروئید اغلب با سردرد و میگرن همراه است، رابطه قوی‌ای بین کم‌کاری تیروئید و سردردهای مداوم روزانه (NDPH) و میگرن مزمن وجود دارد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که “بیماری‌های همراه” به چندین روش مختلف روی‌هم اثر می‌گذارند، ازجمله بر چگونگی پیشرفت بیماری، زمان صرف شده برای تشخیص و درمان مناسب. علاوه بر این، نشان داده‌شده است که بیماری همراه می‌تواند در شروع سردرد و تداوم روزانه آن نقش مهمی داشته باشد. در برخی از موارد زمانی که بیمار به کم‌کاری تیروئید مبتلا است یا در مرز کم‌کاری قرار دارد، درمان میگرن، بسیار پیچیده می‌شود.

  دکتر اسپیرینگ در این خصوص یک فرضیه‌ای را مطرح می‌کند: او معتقد است: {درمان مناسب “اورای میگرن”(شرایط و علائمی که پیش از میگرن به وجود می‌آید) زمانی محقق می‌شود که تحریک‌پذیری مغز کاهش یابد. تحریک‌پذیری مغز زمانی کاهش می‌یابد که کم‌کاری تیروئید به‌دقت درمان شود}.

دکتر جان کلاو کروز می‌گوید: تیروئید و دیگر هورمون‌های درون‌ریز می‌توانند نقش قابل‌توجهی در پیشرفت سردرد، میگرن و شکست درمان انها داشته باشند، درحالی‌که هورمون‌های درون‌ریز چنین نقش بارزی دارند، افراد بیشتر به نقش هورمون‌های جنسی توجه دارند.

دکتر کروز توصیه می‌کند، بیماران دچار میگرن و سردرد، باید برای بررسی سطح تیروئید، کورتیزول و دیگر هورمون‌های درون‌ریز خود، آزمایش خون انجام دهند.

وی هم‌چنین توصیه می‌کند که T3) آزاد) و (T4 آزاد) نیز باید بررسی شوند، چراکه صرف آزمایش (TSH) بیانگر شرایط کامل بیمار نمی‌باشد.

دکتر بیگال و همکارانش نتیجه‌گیری کردند که کم‌کاری تیروئید تحت بالینی (مخفی در نتیجه ازمایش) می‌تواند با سردردهای مداوم روزانه مرتبط باشد. همچنین ممکن است کم‌کاری تیروئید با سردردهای اولیه (سردردهای اولیه سردردهایی هستند که در اثر بیماری‌های دیگر ایجاد نمی‌شوند.) مانند میگرن نیز مرتبط باشد.

اینکه چرا سردرد، میگرن و دیگر بیماری‌های همراه، باهم رخ می‌دهند، کشف نشده است، ولی قطعاً بین انها رابطه‌ای وجود دارد.

 در نظر گرفتن شرایط و بیماری‌هایی که ممکن است روی ما مؤثر باشند، می‌تواند در مدیریت سردرد و میگرن ما مؤثر باشد.

اگر کنجکاو هستید که مشکلات تیروئید، شما را تحت تأثیر قرار داده است یا نه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ترجمه: خانم سپیده هابیلی

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *