شوید و تیروئید

شوید و تیروئید

در زندگی روزمره؛ میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ترشی جات و ادویه‌جات می‌توانند از ما در برابر بیماری‌های خاص محافظت کنند. به شرطی که به نحو درستی فراوری‌شده باشند و به‌درستی از آن‌ها نگهداری شود. هر گیاه دارای ساختار شیمیایی منحصربه‌فرد خود است.  اگر ما بتوانیم این ساختارها را به‌خوبی یاد بگیریم، می‌توانیم از گیاهان برای افزایش سلامتی خود بهره ببریم.

برگ و ساقه گیاه شوید منبع قوی‌ای از ویتامین E محسوب می‌شود. علاوه بر این، میزان ویتامین C شوید ۱۰ برابر بیشتر از مقدار ویتامین E آن است.

یک ماده فعال به نام “آنتول” در شوید وجود دارد که بر عملکرد تیروئید اثر می‌گذارد. آنتول در برگ، ریشه و ساقه شوید وجود دارد، اما به جهت بهبود عملکرد تیروئید نباید از ریشه شوید استفاده شود. تنها بخش‌هایی از شوید که به‌منظور بهبود عملکرد تیروئید مورد مصرف قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: ساقه و برگ‌های شوید.

لازم است اشاره‌کنم که مصرف آنتول به‌تنهایی (به‌صورت خالص) به‌صورت قرص یا عصاره مؤثر نمی‌باشد چراکه انتول باید به یک ماده فعال تبدیل گردد. برای درمان باید گیاه شوید به‌صورت کامل مصرف شود.

برای ایجاد آنتول فعال، ما به برخی از مواد کمکی مانند “بتا کاریوفیلن”، “ایزورامنتین” و”دیلانوساید” نیاز داریم که همگی آن‌ها در برگ‌های شوید وجود دارند.

شوید برای هر دو بیماری کم‌کاری تیروئید (کمبود هورمون‌های تیروئید) و پرکاری تیروئید (تولید بیش‌ازحد هورمون‌های تیروئید) مفید است. اما متأسفانه، برای درمان بیماری هاشیموتو زیاد مؤثر (التهاب خود ایمن غده تیروئید) نمی‌باشد.

شوید یک ماده بسیار عالی برای از بین بردن ندول های (گره) تیروئید محسوب می‌شود. این گیاه می‌تواند ندول های تیروئید را از بین ببرد و درعین‌حال عملکرد غده تیروئید را افزایش دهد.

 درمان با شوید باید با داروهای تجویزی پزشک همراه باشد. پس از سه ماه مصرف زیر نظر متخصص می‌توانید به ارزیابی هورمون‌های تیروئید خود بپردازید. پس از معاینه و آزمایش،  متخصص غدد در صورت نیاز دوز داروی شما را تغییر خواهد داد.

 درمان با شوید بارها آزمایش‌شده است، افراد زیادی به کمک مصرف شوید از مصرف داروهای تیروئید بی‌نیاز گشته‌اند.

کاربرد های درمانی شوید

 ۱: افزایش شیر مادران

در طول یک هفته، قبل از ناهار و شام، چند شاخه شوید مصرف کنید، این امر می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد. در صورت کمبود شیر مادر، مصرف شوید تازه در طول یک هفته کافی خواهد بود.

 ۲: کم‌کاری و پرکاری تیروئید

اگر متخصص غدد در مورد بیماری تیروئید به شما هشدار داده است و یا اگر می‌خواهید به ارزیابی و کنترل مقدار هورمون‌های تیروئید خود بپردازید، درمان با شوید می‌تواند برای شما مفید باشد.

 اگر در حال حاضر برای تیروئید شما دارو تجویزشده است، نباید مصرف داروی خود را قطع نمایید. بلکه می‌توانید از درمان با شوید به‌عنوان یک درمان مکمل در کنار مصرف داروها استفاده نمایید.

 حداقل برای ۳ ماه، ۳ بار در روز – قبل از صبحانه، ناهار و شام- چند شاخه شوید مصرف نمایید.

 ۳: درمان بواسیر

اگر اغلب دچار هموروئید می‌شوید، سعی کنید قبل از غذا خوردن از شوید استفاده نمایید. سعی کنید از شوید در کنار وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. استفاده از شوید درمانی چند بار در سال، شما را از هموروئید محافظت می‌کند.

تغذیه با شیر مادر

هیچ‌چیزی مانند شیر مادر برای نوزاد اهمیت ندارد. تغذیه طولانی‌مدت نوزاد با شیر مادر بسیار مهم است، شیر مادر در رشد مغز نوزاد تأثیر به سزایی دارد.  پس از تولد، نوزادان سریع‌تر رشد می‌کنند، سوخت‌وساز آن‌ها در طول ماه‌های اول تولد متفاوت است.

بسیاری از هورمون‌های آن‌ها هنوز به‌طور کامل تکامل نیافته است. آن‌ها در تلاش هستند تا خود را با این زندگی جدید وقف دهند. بنابراین در این دوران شیر مادر بزرگ‌ترین حامی آن‌ها محسوب می‌شود. شیر برخی از مادران به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد.

آن‌ها می‌توانند برای افزایش شیر خود شوید را امتحان کنند. همچنین برخی از مادران پس از زایمان دچار مشکل کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید می‌شوند، بنابراین استفاده از شوید در کنار افزایش شیر مادر می‌تواند عملکرد تیروئید آن‌ها را نیز بهبود بخشد.

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

حتما ببینید

عدم تحمل گلوتن و تیروئید

    یکی از کارکردهای اصلی سیستم ایمنی، محافظت بدن در برابر تهاجم عوامل بیگانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *