خانه / داروها / قرص های ضدبارداری / عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری

۱۴اثر مخرب قرص‌های ضد بارداری بر سلامتی 

 دکتر سوزی کوهن دکترای داروسازی در آمریکا، قرص‌های ضدبارداری را به‌عنوان داروی دزد سلامتی می‌شناسد.

 قرص‌های ضدبارداری بدن ما را از سلنیوم، روی و اسید آمینه تیروزین تهی می‌کنند. همه انها برای عملکرد مناسب تیروئید بسیار ضروری هستند.

 از هر ۵ زن یک نفر به نحوی دچار اختلالت تیروئیدی می شود که در پی ان ممکن است دچار افزایش وزن، افسردگی و بیماری‌های قلبی شوند.

هورمون‌هایی که در قرص‌های ضد بارداری وجود دارد،از طریق یک مکانیسم منفی، استروژن و پروژسترون ما را  سرکوب می‌کنند.

قرص‌های ضدبارداری بدن ما را در معرض میزان بالایی از استروژن و پروژسترون مصنوعی قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود چرخهٔ هورمون‌های طبیعی بدن سرکوب گردیده و تخمک گذاری متوقف شود.

همچنین دیوارهٔ رحم نیز نازک‌تر می‌ شود. این امر باعث می‌شود تعادل هورمونی بدن ما به هم بخورد، مثلاً ممکن است هورمون استروژن در بدن ما غالب شود.

قرص‌های ضد بارداری خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را افزایش می‌دهند. در زنان بالای ۳۵ سال و زنان سیگاری این خطر بیشتر است.

قرص‌های ضد بارداری می‌توانند تراکم استخوان ها را کاهش داده و در ایجاد پوکی استخوان موثر باشند.

قرص‌های ضد بارداری می‌توانند با تحریک کاذب دستگاه ایمنی مسیر سیستم ایمنی TH1 را به TH2 تغییر دهند. این کار باعث می‌شود تعادل سیستم ایمنی بدن به هم بخورد و بیماری خود ایمنی تحریک گردد.

 قرص‌های ضدبارداری باکتری‌های مفید روده و دستگاه گوارش ما را نیز تغییر می‌دهند، این باعث می‌شود قارچ‌ها و دیگر ارگانیسم‌های بیماری زا در دستگاه گوارش رشد کنند.

 زنانی که قرص‌ ضدبارداری مصرف می‌کنند،ممکن است میل جنسی‌شان تغییر کند.

 قرص‌ های ضد بارداری خطر سرطان سینه، تخمدان و کبد را افزایش می‌دهد.

 قرص‌های ضد بارداری توانایی ساخت عضله را باوجود ورزش کردن مختل می‌کنند.

قرص‌های ضد بارداری می‌توانند از طریق سرکوب تستوسترون میل جنسی زنان را کاهش دهند (بله زنان نیز مقدار کمی تستستورون تولید می‌کنند).

 استروژن با دوز بالا در قرص‌های ضد بارداری فعالیت TBG (گلوبولین پیوندی تیروکسین) را افزایش می‌دهد. TGB به هورمون‌های تیروئید متصل می‌شود و آن‌ها را در گردش خون حمل می‌کند. افزایشTGB باعث می‌شود سطح هورمون آزاد (Free T3 و Free T4) تیروئید کاهش یابد.

بسیاری از قرص‌های ضد بارداری حاوی یک پرکننده غیرفعال به نام لاکتوز هستند. این ماده برای کسانی که حساسیت‌های غذایی (به‌خصوص لبنیات) و حساسیت نسبت به گلوتن دارند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این حساسیت‌ها اغلب با بیماری‌های خود ایمنی و هاشیموتو در ارتباط هستند.

قرص‌های ضد بارداری تولید DHEA را کاهش می‌دهند.  DHEA یک هورمون ضد پیری است. بسیاری از بیماری‌ها، از جمله شرایط خود ایمنی با پایین بودن DHEA در ارتباط است.

قرص‌های ضد بارداری بدن ما از اسیدفولیک، B12 و ویتامین‌های B6 تهی می‌کنند. کمبود هر یک از این ویتامین‌ها می‌تواند منجر به کم خونی، نقص نوزاد هنگام تولد، افسردگی و دیگر بیماری‌های جدی شود ….

در بالا برخی از مضرات قرص‌های ضد بارداری را بر شمردیم. بنابراین چه‌کاری باید انجام داد؟ بهتر است از روش‌های جایگزین استفاده کنید، هرچند که آن‌ها خطاهایی نیز در بر دارند. یکی از روش‌های مفید در این خصوص آگاهی از چرخه باروری می‌باشد. 

با استفاده از این روش زنان روزهایی که دران امکان باروری وجود خواهد داشت را پیش بینی می‌کنند. در هر چرخه، تنها ۶ روز وجود دارد که یک زن می‌تواند بارور شود. در یک چرخه معمولی ۲۸ روزه، معمولاً تخمک گذاری در اواسط چرخه اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که چرخه تمام زنان ۲۸ روزه نیست.

همچنین در همه زنان نیز زمان تخمک گذاری در اواسط چرخه قرار ندارد. ممکن است بسیاری از زنان در زمان‌های مختلفی از چرخه خود تخمک گذاری را انجام دهند. این امر به سبک زندگی افراد بستگی دارد. راه دیگر استفاده از میکرو کامپیوترهای جدید است. این میکرو کامپیوترها با اندازه گیری دقیق دمای بدن به مشخص شدن زمان باروری کمک می‌کنند.

پس از هر تخمک گذاری دمای بدن ۰٫۴ تا ۰٫۶ درجه فارنهایت گرم‌تر می‌شود. این درجه حرارت توسط حس‌گرهای بسیار حساسی اندازه گیری می‌شود و در کنار علائم دیگر به زنان کمک می‌کند تا از چرخه خود باخبر شوند. علاوه بر ان، اندازه گیری درجه حرارت پایه می‌تواند بیانگر پیشرفت بیماری هاشیموتو نیز باشد.

دمای پیش از تخمک گذاری (معمولاً ۱۰-۱۵ روز اول چرخه) تعیین می‌کند آیا تیروئید و غده آدرنال شما در وضع مطلوبی قرار دارد یا نه. دمای پیش از تخمک گذاری به‌طور معمول بین ۳۶٫۱ الی ۳۶٫۵ است.

اگر به‌طور مداوم دمای بدن شما کمتر از ۳۶ درجه سانتی‌گراد باشد، ممکن است بیانگر این موضوع باشد که عملکرد تیروئید شما ضعیف است. اگر بیش از ۳۶٫۵ باشد، میتواند بیانگر بالا بودن سطح هورمون‌ها باشد. همچنین، درجه حرارت کم اما ناپایدار، می‌تواند بیانگر نارسایی آدرنال باشد. شما می‌توانید دمای روزانه و نشانه‌های چرخه خود را در تقویم باروری خود ثبت نمایید.

در کنار منافعی که قرص‌های ضد بارداری دارند، عوارض جانبی آن‌ها سلامتی شما را تهدید می‌کنند. اما بنا به دلایلی و به خاطر برخی از شرایط پزشکی، برخی از زنان مجبورند از این قرص‌ها استفاده کنند.

در این صورت استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک، منیزیم، روی، ویتامین‌های گروه B و ویتامین Cبه‌شدت توصیه می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید … نیاز شما به تمام مکمل‌ها یکسان نیست، همچنین مصرف هم زمان تمام آن‌ها ممکن است در جذب اختلالاتی بوجود آورد. بنابراین در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر ایزابلا ونتز “Izabella Wentz, PharmD”

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *