خانه / اخبار و تازه های تیروئید / مواد شیمیایی و تیروئید

مواد شیمیایی و تیروئید

مواد شیمیایی موجود در خانه می‌تواند با اختلالات تیروئید در ارتباط باشند!!!

این مطلب بر اساس یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد امریکا انجام شده است، بیان می‌شود. در این تحقیق آمده است زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

این مقاله در مجله “بهداشت محیط امریکا ” منتشرشده است. در این تحقیق ارتباط مواد شیمیایی موجود در مواد ضد آتش (موادی که در محصولات پلاستیکی و لوازم‌خانگی بکار برده می‌شوند تا بروز آتش و شعله را به تأخیر بیندازند) و افزایش خطر ابتلای به تیروئیدیت هاشیموتو، گواتر، پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید بررسی‌شده است.

یکی از این مواد ضد آتش “پلی فنل دیفنیل “(PBDEs) نامیده می‌شود، اگر خون آمریکایی‌ها آزمایش شود، حضور این ماده را می‌توان در خون تمام افراد مشاهده نمود.

در اینجا بخشی از گفته‌های سرپرست این تیم تحقیقاتی بیان خواهد شد: “امروزه این مواد شیمیایی در همه‌جا یافت می‌شوند، از خون خرس‌های قطبی گرفته تا عقاب‌های اسمان و انسان‌های تمامی قاره‌ها…. این بدان معنی است که همه مردم جهان در معرض موادی قرار گرفته‌اند که می‌تواند در فعالیت غدد درون‌ریز آن‌ها مؤثر باشد.”

“مواد شیمیایی مؤثر در غدد درون‌ریز، می‌تواند در فرایند تولید طبیعی هورمون‌های بدن اثر منفی داشته باشند. به نظر می‌رسد مواد ضد شعله یا آتش موجود در لوازم‌خانگی، تأثیر منفی بر روی غده تیروئید افراد داشته باشد.”

یکی از این مواد به نام “PBDE”، چندین دهه است که مورداستفاده قرار می‌گیرد، بخصوص در لوازم‌خانگی، حتی ممکن است تا ۲۰ درصد از وزن یک محصول لوازم‌خانگی، از این ماده درست شده باشد!!!

با گذشت زمان، این مواد شیمیایی از لوازم‌خانگی خارج می‌شوند و درنهایت به‌صورت ذرات ریز در خانه‌ها، ادارات و مدارس قرار می‌گیرند. همچنین  ممکن است این مواد در بدن هر فردی انباشته شود. تحقیقات پیشین ثابت کرده است که این مواد شیمیایی در رسوبات چربی بدن ذخیره می‌شوند و در تولید هورمون‌های بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

واقعیت این است که شما کار چندانی برای مقابله با این مواد شیمیایی موجود در محیط، نمی‌توانید انجام دهید. بهترین استراتژی این است که مطمئن شوید، “کبد” شما، قابلیت سم‌زدایی خود را حفظ کرده و به‌خوبی کار می‌کند. کبد شما ارگانی است که مواد شیمیایی را سم‌زدایی کرده و از بدن خارج می‌سازد.

اگر شما از کبد خود به‌خوبی مراقبت کنید و از تغذیه سالم و مواد مغذی مفید برای کبد استفاده کنید، توانایی بدن خود را برای سم‌زدایی مواد مضر افزایش می‌دهید.

همچنین مهم است که از غده تیروئید خود حمایت‌های لازم را به عمل‌آورید. افرادی که سطح ید، سلنیوم و ویتامین D بدن انها پایین‌تر از حد طبیعی است، بیشتر در معرض بیماری‌های تیروئید قرار می‌گیرند.

 نویسنده:دکتر ساندرا کابوت

ترجمه: مهدی مسعود ناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *