خانه / مکمل ها و کم کاری تیروئید / ویتامین دی (D) / ویتامین D و هاشیموتو،کم کاری تیروئید

ویتامین D و هاشیموتو،کم کاری تیروئید

 

هاشیموتو و کمبود ویتامین D

ویتامین D نقش بسیار مهمی در تنظیم سیستم ایمنی شما دارد. در حال حاضر تحقیقات ثابت کرده است که کمبود ویتامین D به شدت با بیماری های خود ایمن مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)(ام اس) و دیابت نوع یک در ارتباط است. همچنین کمبود ویتامین D با کم کاری تیروئید هاشیموتو(بیماری خود ایمنی) نیز رابطه دارد.

هاشیموتو چیست؟

هاشیموتو یک حمله اتوایمون(خود ایمن) در داخل غده تیروئید شماست. با گذشت زمان، سیستم ایمنی بدن شما غده تیروئید را از بین می برد. به صورتی که دیگر غده  تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های تیروئید را تولید نمی کند و در شما علائم کم کاری تیروئید ظاهر می شود.

 

علائم کم کاری تیروئید ناشی از هاشیموتو چیست؟

در اینجا به برخی از انها اشاره می کنیم:

افزایش وزن

یبوست

ریزش مو

مه مغزی

نیاز به خواب بیش از حد به منظور داشتن عملکرد طبیعی

کلسترول بالا

ناباروری

درد مفاصل

سال گذشته مطالعه ی بزرگی به طور خاص در خصوص بیماران مبتلا به هاشیموتو و ارتباط ان با ویتامین D صورت پذیرفت. محققان ۱۶۱ نفر مبتلا به هاشیموتو را انتخاب نمودند (به معنای اینکه در این افراد نتیجه ازمایش آنتی بادی TPO و  یا آنتی بادی TGB مثبت گزارش شده بود) و سطح ویتامین D آنها اندازه گیری شد.

نتایج حاصل از این مطالعه کاملا هشدار دهنده است.

۹۲٪ از بیماران هاشیموتو، کمبود ویتامین D داشتند. در این مطالعه کمبود ویتامین D به معنای پایین بودن سطح ویتامین D کمتر از ۳۰ نانوگرم در دسی لیتر تعریف شده است.

از ۱۶۱نفر  ۱۴۸ نفر کمبود ویتامین D داشتند. عجیب است، نه؟

ماجرا جالب تر هم می شود….

آنها  بیماران هاشیموتو را به سه دسته تقسیم کردند:

کم کاری تیروئید آشکار

کم کاری تیروئید تحت بالینی

یوتیروئید

اجازه دهید کمی این ها را  توضیح دهم.

کم کاری تیروئید آشکار هاشیموتو یعنی:

در این افرد میزان TPO و  یا آنتی بادی TGB بالا است، همچنین TSH آنها نیز بالا و فرد دارای علائم کم کاری تیروئید می باشد (من هر روز چنین افرادی را مشاهده می کنم).

کم کاری تیروئید تحت بالینی هاشیموتو یعنی:

در این افرد میزان TPO و  یا آنتی بادی TGB بالا می باشد، TSH آنها نیز بالا  است ولی فرد نشانه های کم کاری تیروئید را ندارد. ( چنین افرادی را به ندرت مشاهده می کنم).

یوتیروئید هاشیموتو یعنی :

در این افرد میزان TPO و  یا آنتی بادی TGB بالا می باشد، اما شاخص های  آزمایشگاهی تیروئید آنها “طبیعی” است.( در عمل در طول تجربه کاری ام چند نفر را با این شرایط دیده ام).

حالا ببینیم این بیماران چونه گروه بندی شده اند.

۹۴٪ از بیماران “کم کاری تیروئید آشکار” هاشیموتو کمبود ویتامین D داشتند.

۹۸٪ از بیماران “کم کاری تیروئید تحت بالینی” هاشیموتو، کمبود ویتامین D داشتند.

۸۶٪ از بیماران ” یوتیروئید” هاشیموتو کمبود ویتامین D داشتند.

(هر چند از لحاظ آماری در یوتیروئید شاخص اماری زیاد معنا دار نیست، اما من بر اساس تجربه و از نظر بالینی، می گویم که این میزان کاملا قابل توجه است.)

دوباره به  اعداد بالا  نگاه کنید …. ببینید کمبود ویتامین D چگونه در بسیاری از بیماران هاشیموتو فراگیر است. ما مطمئن هستیم که ویتامین D نقشی را در ارتباط با هاشیموتو بازی می کند، اما دقیقا ویتامین D چه کاری انجام می دهد؟

در اینجا می توان به پاسخ کوتاه زیر اشاره کرد …

ویتامین D تنظیم کننده بسیار مهم  سیستم ایمنی بدن شما می باشد.بدون ویتامین D، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است بیش ازحد فعال شود. بدون ویتامین D سیستم ایمنی بدن شما به راحتی می تواند از تعادل خارج شود. کمبود ویتامین D می تواند منجر به بروز یک حمله اتوایمون در بافت ها شود. چنان که در هاشیموتو این اتفاق روی می دهد. اگر درشما ژن هاشیموتو وجود داشته باشد و شما دچار کمبود ویتامین D  شوید، این کمبود می تواند ژن شما را روشن کرده  و در نتیجه سیستم ایمنی شما حمله به بافت تیروئید را آغاز  کند.

  با گذشت زمان، تیروئید شما کم کار شده و کم کم  نشانه های کم کاری تیروئید در شما ظاهر می شود…. در این زمان است که شما به دکترمراجعه می کنید که احتمالا او چک نمی کند که ایا شما هاشیموتو دارید یا نه…. زیرا که معمولا پزشکان  درمان را با جایگزین کردن هورمون های تیروئیدی اغاز می کنند و برای شماSynthroid®  یا Armour® (نام های تجاری هورمون های تیروئید) تجویز می نمایند.

… اما در دراز مدت شما احساس  می کنید که تغییر چندانی نکرده اید، زیرا که فقط هورمون های تیروئید را جایگزین کرده اید و کاری در خصوص عامل بوجود اورنده ان یعنی همان فرایند حمله خود ایمنی انجام نداده اید. متاسفانه، این دقیقا همان چیزی است که معمولا برای  زنان مبتلا به هاشیموتو اتفاق می افتد.

آیا این به معنای این است که شما باید  سرخود مکمل  ویتامین D بخرید و شروع به مصرف کنید؟

نه، این طور نیست.

چرا که اگرچه  ویتامین D نسبتا بی ضرر است،  اما شما نمی دانید که چه مقدار مورد نیاز شما است.

   به علاوه، وضعیت پیچیده ای وجود دارد و آن این است که اگر شما دوز اشتباهی از ویتامین D دریافت کنید — با دقت بخوانید — اگر شما دوز اشتباهی از ویتامین D  را دریافت کنید،  درواقع ممکن است وضعییت شما بدتر شود.

مصرف دوز اشتباه از ویتامین D می تواند شما را دچار علائم بیشتر کم کاری تیروئید کند، حتی اگر شما واقعا دچار کمبود ویتامین D شده باشید.

این فرایند” ۱, ۲۵-dihydroxy vitamin D” نامیده می شود که فراتر از موضوع ما در این مبحث است.

خلاصه این که ….

حتی اگر به احتمال ۹۰٪ هاشیموتو شما به علت کمبود ویتامین D به وجود امده باشد، این به این معنا نیست که شما باید سرخود به سراغ مکمل ویتامین D بروید. شما نیازدارید کسی را پیدا کنید، که مطالبی را که در اینجا مطرح کردم به خوبی درک کند و کاملا روش استفاده از ویتامین D  را بشناسد . باید بدانید که مکمل ویتامین D  چوب جادویی نیست. روزانه من افراد زیادی را مشاهده می کنم که به شدت  به ویتامین D نیاز مند هستند، اما برخی از انها نیاز بیشتر و برخی نیاز کمتری دارند. با توجه به تفاوت بین اشخاص این مسئله می تواند ان ها را بهتر و یا بدتر کند.

 نویسنده: دکتر دیوید کلارک

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *