کافئین و لووتیروکسین

کافئین و لووتیروکسین

لووتیروکسین یکی از داروهای رایج  تیروئید است و به جای هورمون های طبیعی تیروئید(که دیگر تولید نمی شوند)، تجویز می شود. کافئین ماده ای است که به مقدار زیادی در قهوه، چای، نوشابه ها و شکلات یافت می شود. مانند بسیاری از داروها، کافئین در جذب لووتیروکسین اختلال ایجاد می کند. شما می توانید از مواد غذایی حاوی کافئین استفاده نمایید، اما باید دوز داروی خود را کنترل کرده و از مصرف همزمان ان با لووتیروکسین پرهیز کنید.

لووتیروکسین( Levothyroxine)

لووتیروکسین یا هورمون T4، تحت نام های تجاری متفاوتی به فروش می رسد.  پزشکان این دارو را برای بیمارانی که تیروئیدشان به مقدار کافی هورمون تولید نمی کند و یا کسانی که تیروئید خود را به علت بیماری یا سرطان خارج کرده اند، تجویز می کنند. این دارو معمولا هر روز و در طول زندگی افراد باید مصرف گردد.

کافئین

کافئین ماده ای تلخ مزه است که در قهوه و همچنین بسیاری از انواع چای، نوشیدنی ها و نوشابه ها یافت می شود. کافئین ماده ای است که در برخی از داروهای مسکن نیز استفاده می شود مثل: آناسین و اکسدرین. شکلات نیز حاوی کافئین است، هر چند که میزان ان کمتر است. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می شود و می تواند به شما کمک کند تا سرحال  بمانید. اما مصرف بیش از حد کافئین، اثرات زیانباری درپی دارد و می تواند باعث تحریک پذیری، بی خوابی و ریتم نامنظم قلب شود.

کافئین و جذب لووتیروکسین

مطالعه ای که در مجله “مطالعات بالینی تیروئید برای بیماران” چاپ شده است، نشان می دهد که قهوه – اگر هم زمان یا کمی پس از مصرف لووتیروکسین مصرف شود- باعث کاهش جذب لووتیروکسین می شود. به ویژه کسانی که عملکرد تیروئید شان خیلی ضعیف است، ممکن است از این کاهش جذب، بیشتر متاثر شوند؛ زیرا که غده تیروئیدشان قادربه جبران این کمبود نیست.

توصیه ها

شما هنوز هم می توانید نوشیدنی های حاوی کافئین را مصرف کنید، اما نباید به طور همزمان، انها را با داروهای تیروئید مصرف نمایید. بهتر است لووتیروکسین را با معده خالی و یک لیوان پر از آب مصرف کنید و از خوردن و نوشیدن هر چیزی  به غیر از آب، تا یک ساعت بعد، خودداری کنید. برای جلوگیری از هر گونه اختلالی در جذب، در صورت امکان بهتر است اجازه دهید، بین مصرف  لووتیروکسین و نوشیدن قهوه شش ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد. برای جلوگیری از هر گونه نوسانی در جذب  دارو  بر اساس توصیه های مجله “فارمسی تایمز” بهتر است، برنامه ثابتی برای مصرف لوتیوکسین و قهوه در روز داشته باشید.

منبع: مجله ” فارمسی تایمز”

www.pharmacytimes.com

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *