خانه / افزایش وزن و کم کاری تیروئید / کاهش وزن و کم کاری تیروئید

کاهش وزن و کم کاری تیروئید

 

به علت کم کاری تیروئید، ممکن است افزایش وزن و عدم توانایی کم کردن وزن یک موضوع ازار دهنده  برای شما باشد. بسیاری از شما درخواست کرده اید تا  چگونگی کاهش وزن هنگام ابتلای به  بیماری کم کاری تیروئید و هاشیموتو توضیح داده شود.

در اینجا برخی از استراتژی های مفید  عنوان خواهد شد: 

۱) از نتیجه ازمایش  T3،  TSH آزاد و T4 آزاد خود مطلع شوید، ممکن است پزشک به شما بگوید که ان ها در محدوده طبیعی قرار دارند، اما گاهی اوقات وقتی که این اعداد در پایین ترین وضعیت محدوده طبیعی قرار می گیرند، ممکن است هنوز باعث ایجاد علایم در شما شوند. ممکن است هنوز هم متابولیسم بدن شما دچار اختلال باشد و شما برای سوزاندن کالری  دچار مشکل باشید.

اکثر افراد  هنگامی که  TSH شان بین ۰٫۵الی۲٫۰   باشد، احساس بهتری را تجربه خواهند نمود. داروهای تیروئید توسط  معیار “میکروگرم” دوز بندی می شوند، (معادل یک هزارم میلی گرم)، گاهی اوقات افزایش میزان ناچیزی  در دوز مصرفی می تواند تغییرات بسیار متفاوتی  ایجاد کند.(حتی ممکن است باعث بروز عوارض منفی شود).

۲) نوع داروی مصرفی را بررسی کنید. برخی از گزارش ها حاکی از ان است که استفاده از ترکیب  (T4 / T3 (Synthroid, Levoxyl, Tirosint وزن را بیشتر کاهش می دهد تا استفاده از  T4 (لوتیروکسین) به تنهایی.

۳) نوع رژیم غذایی خود را کنترل نمایید.

بر اساس رژیم غذایی استاندارد آمریکا (The Standard American Diet SAD) غذاهای مملو از قند و کربوهیدرات های ساده، علت اصلی افزایش وزن افراد می باشد. حتی ممکن است لبنیاتی که بر روی ان برچسب  “سالم” درج شده است و در بازار عرضه می شود، شامل قندی معادل ۱۶ قاشق چای خوری شکر باشد. رعایت غذای استاندارد نه تنها به کاهش وزن ما کمک می کند بلکه به ما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری  داشته باشیم. و در برخی موارد حملات سیستم ایمنی بدن  را نیزبه حداقل رسانده یا حذف می کند.

 توصیه من این است که  قندها، غذاهای فرآوری شده، گلوتن، لبنیات، ذرت، برنج و سایر کربوهیدرات های ساده را از رژیم غذایی خود دور نمایید. کربوهیدرات ها در بدن ما به عنوان چربی ذخیره می شوند. در عوض، میزان پروتئین مرغوب و سبزیجات (ترجیحا ارگانیک) را افزایش دهید.

همچنین از  چربی های خوب مانند روغن آووکادو، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده نمایید. نیازی نیست که شما روزانه،  سختگیرانه میزان کالری خود را حساب کنید، بلکه با رعایت همین رژیم غذایی ساده پس از یک الی دو هفته تغییرات را حس خواهید کرد. درد معده، نفخ، رفلکس و خستگی شما کاهش خواهد یافت. همچنین بدون تلاش زیادی شروع به از دست دادن وزن خواهید کرد.

۴) استفاده از غذا های غنی از پروبیوتیک و غذاهای تخمیری

تحقیقات جدید نشان می دهد که عدم تعادل فلور باکتریایی(مفید) معده منجر به اضافه وزن می شود. باکتری های خاص(مضر) که در افراد مبتلا به اضافه وزن حضور بیشتری دارند کالری بیشتری را در اختیار بدن افراد قرار می دهند.

به این معنی که شما هنگامی که مانند افراد لاغر غذا می خورید، مقدار کالری بیشتری  نسبت به انها دریافت می کنید و وزن بیشتری پیدا می کنید.

خوردن غذا های پروبیوتیک و غذاهای تخمیری، باکتری های مفید را افزایش می دهد درنتیجه تعادل باکتری ها در دستگاه گوارش  تنظیم می شود و به کاهش وزن شما کمک بیشتری خواهد شد.

۵) یک فعالیت فیزیکی که از ان لذت می برید را انتخاب کرده و جزء برنامه روزانه خود قرار دهید. پیاده روی، یوگا، شنا، پیلاتس، دو، زومبا و ….. هر آنچه که  می خواهید انجام دهید، فقط مطمئن شوید که از ان لذت می برید.

 نویسنده : دکترایزابلا ونتز

مترجم : مهدی ناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *