خانه / افزایش وزن و کم کاری تیروئید / ۴ دلیل عدم کاهش وزن

۴ دلیل عدم کاهش وزن

۴ دلیل عدم کاهش وزن

نویسنده: دکتر اریک اوسانسکی

افراد زیادی در این جهان هرساله  و در هر لحظه در تلاش هستند تا وزن خود را کاهش دهند؛ اما امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، ما در حال چاق شدن هستیم. این امر تصادفی نیست، عوامل بی‌شماری وجود دارد که مانع کاهش وزن شما محسوب می شوند. ممکن است از وجود برخی از عوامل آگاه باشید و برخی را هم نه…. 

 از آن گذشته ما در مورد وزن خود بسیار حساس شده و نسبت به آن وسواس پیداکرده‌ایم. عوامل زیادی در تصویر ذهنی ما از بدن و وزن خود نقش دارند. به‌هرحال در اثر برخی از دلایل علمی، اجتماعی، روحی روانی و…. ما در کاهش وزن ناموفق هستیم، اما این دلایل کدم‌اند؟

۱- دریافت کالری بیش‌ازحد

اولین علت این است که ما بیش‌ازحد غذا می‌خوریم. سبک صنعتی زندگی ما پرشده از غذاهای حجیم، استرس، فریب‌های تبلیغاتی و غذاهای پررنگ و لعاب. از آن بدتر آنکه، بازار غذایی ما پرشده از غذاهای بی‌خاصیت، فست فود ها، غذاهای فراوری‌شده و نوشابه‌ها…

همه این عناصر باعث اضافه‌وزن ما می‌شوند و همچنین کاهش وزن ما را هم چندین برابر مشکل می‌کنند.

از طرف دیگر ما چه چیزی در برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات و اینترنت مشاهده می‌کنیم؟ افراد لاغر و خوشحالی که از تناسب‌اندام بالایی برخوردار هستند، این مسئله می‌تواند ما را ازلحاظ ذهنی دچار دغدغه کند، به‌نحوی‌که حتی کاهش وزن را برای ما دشوارتر سازد….

باوجوداینکه سن ما افزایش می‌یابد، زمانی که در مورد شکل ظاهری و بدن خود قضاوت می‌کنیم، بسیاری از ماها هنوز در دوران دبیرستان خود گیرکرده‌ایم. داشتن تصویری خیالی و غیرواقعی از بدن و وزن ایدئال در ذهن، می‌تواند در خوردن ما اختلال ایجاد کند و رابطه ما را با غذاهای سالم تخریب کند.

اما بازگردیم به موضوع کالری‌ها، طبق آمار امروزه سرانه مصرف گوشت نسبت به دهه ۱۹۵۰، ۲۵ کیلوگرم افزایش‌یافته است. اما این فقط مربوط به مصرف گوشت نیست، به‌طورکلی، کالری مصرفی ما نسبت به ده ۱۹۷۰، بیست درصد افزایش‌یافته است….

به یاد داشته باشید، که در طول این مدت، نیاز ما به کالری‌ها افزایش نیافته است. این مشکلی هست که گریبان گیر بچه‌ها و حتی نوزادان هم شده است. چطور می‌توانیم از مصرف کالری زیاد جلوگیری کنیم؟ خوب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که: مایعات و نوشیدنی‌های پرکالری (نوشابه‌ها، آب‌میوه‌های مصنوعی و …..) را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید….. آن‌ها مواد مغذی و مفید ناچیزی دارند و در کنار ان حاوی مقدار زیادی شکر و قند هستند….. با انجام این کار، گرفتن رژیم غذایی پالئو (Paleo-style diet) برای شما آسان تر می‌شود. با حذف دانه‌ها، حبوبات و لبنیات، شما اگزاورفین ها (اگزاورفین  به معنی مورفینی است که از خارج وارد بدن انسان می‌شود ، در گندم، شیر و حبوبات زیاد یافت می‌شود) و همچنین مواد غیرمغذی را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید. با حذف این مواد شما می‌توانید انرژی خود را از چربی‌های باکیفیت، پروتئین‌های مناسب و کربوهیدرات‌های بهینه به دست آورید. این کار باعث می‌شود دریافت قند اضافی در شما کنترل شود، عاملی که مقصر اصلی دریافت کالری اضافی در شما محسوب می‌شود.

شکر یک ماده اعتیادآور است، و باعث افزایش میل افراد به غذا خوردن می‌شود، وجود ان در غذای شما کاملاً غیرضروری است. از سوی دیگر، سیب‌زمینی شیرین، حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است، کالری و میزان قند ان کم است. بنابراین می‌تواند جایگزین مناسبی برای خیلی از غذاهای پرکالری باشد.

هنگامی که به رستوران یا مهمانی می‌روید، سعی کنید حجم غذای خود را کنترل کنید. اگر وعده‌های غذایی بزرگ هستند، نیمی از آن را برای بعد نگهدارید. سعی کنید بیشتر از غذاهای دریایی استفاده کنید و یا گوشت‌های کم‌چرب…. اگر قصد دارید سالاد سفارش دهید، سعی کنید کمی پروتئین باکیفیت به آن اضافه کنید، به‌جای سس سالاد سعی کنید از روغن‌زیتون و سرکه استفاده کنید…. همین تغییرات ساده در طول زمان باعث می‌شود در مدریت وزن خود بسیار موفق باشید….

۲- داشتن استرس بیش‌ازحد

استرس: همه ما آن را به‌خوبی می‌شناسیم و همه ما از آن رنج می‌بریم. درعین‌حال اجازه می‌دهیم استرس سلامتی ما را به خطر اندازد. خوردن غذا ازلحاظ شیمیایی به مغز ما پاداش می‌دهد، زمانی که دچار استرس می‌شویم میل ما به غذا افزایش پیدا می‌کند. اگر دقت کرده باشید هنگام استرس میل شما به یک فنجان قهوه یا شیرینی افزایش پیدا خواهد کرد، اما در طول زمان نیاز شما زیادتر خواهد شد. به همین راحتی ممکن است بدون آنکه متوجه شوید، دچار چندین کیلو اضافه‌وزن شوید. میل به غذا در اثر استرس مشکل بزرگی است. برای مبارزه با آن باید از قبل خود را آماده کنید و استراتژی‌های معینی برای مقابله با آن داشته باشید. اگر من دچار استرس شوم، به خودم یادآوری می‌کنم که با خوردن یا نخوردن شیرینی، استرس من همچنان باقی خواهد ماند. و من دوست ندارم یک عامل استرس‌زای دیگر مانند بیماری یا چاقی به مشکلات خود اضافه کنم، هرچند در آن لحظه میل من به شیرینی‌ها زیاد باشد. پیشنهاد می‌کنم شما نیز از چنین استراتژی‌های مشابه استفاده کنید.

 وقتی سخن از چاقی در میان باشد، چیپس، پیتزا، شیرینیجات و ….. مقصران اصلی محسوب می‌شوند. همچنین این غذاها مواد مغذی بسیار کمی دارند (اگر داشته باشند). حذف این غذاها علاوه بر کمک به کاهش وزن، سلامتی عمومی ما را نیز افزایش می‌دهد. ازآنجاکه هنگام کاهش وزن عمدتاً از چربی‌های زیر جلدی و عضلات ما کاسته می‌شود، باید به این موضوع به‌صورت ریشه‌ای نگاه کنیم. بیشتر بیماری‌ها در اثر تجمع چربی در اطراف اندام‌های داخلی (چربی احشایی) ایجاد می‌شود. معمولاً کاهش وزن باعث از بین رفتن این نوع چربی‌ها نمی‌شود.

۳- خواب ناکافی

اکثر افراد با مشکل اضافه‌وزن درگیرند. چه عوامل دیگری در این زمینه مؤثر است؟ خب یکی از این عوامل خواب است یا بهتر است بگوییم کم‌خوابی…. امروزه افراد زیادی دچار کم‌خوابی هستند، به‌نحوی‌که رژیم غذایی و سبک زندگی آن‌ها نیز دستخوش تغییرات می‌شود. کم‌خوابی باعث می‌شود تعادل بیوشیمیایی و هورمونی افراد از مسر طبیعی خارج شود. درنتیجه ممکن است بدون آنکه متوجه شوند، به‌تدریج دچار اضافه‌وزن شوند.

۴- اختلالات هورمونی

عاملی که ممکن است کمتر تحت کنترل ما باشد، ” مقاومت به لپتین” است. کسانی که اضافه‌وزن دارند معمولاً نسبت به انسولین مقاوم هستند، اما مقاومت نسبت به لپتین موضوع دیگری است، که ارتباط تنگاتنگی با مقاومت به انسولین دارد. لپتین هورمون ” سیری” است و در ذخیره چربی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. مقاومت نسبت به لپتین در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، امر مطلوبی نیست. امروزه افراد زیادی دچار مقاومت به لپتین شده‌اند.

به‌طور خلاصه، مقاومت به لپتین در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. بدون شک مصرف قند و شکر یکی از آن‌هاست. حذف مواد غذایی تصفیه‌شده قطعاً بهترین راه برای کاهش سریع شکر و قند اضافی است، همچنین باید در نظر داشته باشید که مصرف خیلی زیاد میوه‌ها نیز اثری مشابه دارد. طبق دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط منابع رسمی، در بزرگ‌سالان مصرف روزانه شکر باید حداکثر ۲۵ الی ۳۰ گرم باشد، به‌طورمعمول نوشابه‌ها بیش از این مقدار شکر دارند. بنابراین حذف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پرکالری در این خصوص اهمیت زیادی دارد.

به‌طور خاص “مقاومت به لپتین” در اثر مصرف زیاد فروکتوز (قند میوه‌ها) افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که میوه‌های حاوی فروکتوز بالا، نباید به‌صورت مرتب و روزانه مصرف شوند. هرازگاهی مصرف آن‌ها اشکالی ندارد، اما نباید هرروز خورده شوند. بلوبری (ذغال اخته آبی) و بلک بری (تمشک) استثنا هستند. آن‌ها حاوی مواد مغذی زیادی هستند و ارزش مصرف روزانه را دارند. ازجمله میوه‌هایی که باید از مصرف روزانه آن‌ها خودداری کنید انگور است. گزینه دیگر سیب است که فروکتوز بالایی دارد. همان‌طور که می‌بینید، چاقی و مسائل مربوط به افزایش وزن می‌تواند پیچیده‌تر از آنی باشد که به نظر می‌رسد. با انتخاب آگاهانه مواد مصرفی و دادن زمان کافی به بدن، می‌توانید کاهش وزن مناسبی را تجربه کنید.

کاهش وزن واقعی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. زمان می‌برد و کمی تلاش می‌خواهد. یک هفته بر تمام غذاهای مصرفی خود تمرکز داشته باشید و بر اساس ان یک برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش وزن خود تهیه کنید. درنهایت، باید به بی‌تحرکی اشاره‌کنم. اگر در حال حاضر ورزش نمی‌کنید – شروع کنید. حتی قدم زدن برای ۴۵ دقیقه در روز می‌تواند شروع بسیار خوبی باشد. تنبل نباشید – بی‌تحرکی فقط باعث افزایش وزن شما نمی‌شود، بلکه درنهایت عمر شما را کوتاه خواهد کرد…

نویسنده: دکتر اریک اوسانسکی

ترجمه : مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *