کم خونی پرنیشینوز یا Pernicious Anaemia

 

سلام همراهان گرامی. امیدوارم  همیشه سالم و تندرست باشید. همانطور که می دانید، ۷۰ الی ۹۰ درصد  علت کم کاری تیروئید، بیماری خود ایمن هاشیموتو است. که در ان سیستم ایمنی بدن با سلول های غده تیروئید درگیر شده و شروع به تخریب انها می کند. هنگامی که فرد به یک بیماری خود ایمن مبتلا می شود احتمال دارد به عوارض و بیماری های دیگری نیز مبتلا گردد.  

این بدین معنی نیست که همه افراد، همه این مشکلات و بیماری ها را تجربه خواهند کرد، بلکه بسته به ژنتیک، سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس و غیره ممکن است افراد این عوارض را داشته یا نداشته باشند. بنابراین شناخت این مشکلات و بیماری ها به ما کمک می کند تا سطح آگاهی و بینش خود را افزایش داده و در صورت روبه رو شدن با این علائم بهتر بتوانیم خود را مدیریت کنیم و سطح سلامت خود را اتقاء بخشیم. مقاله زیر مربوط به یکی از این اختلالات است که برای شما ترجمه کرده ام. بطور خلاصه کم خونی پرنیشیوز زمانی بوجود می اید که سیستم ایمنی به دیواره سلولهای معده حمله کرده و انها را تخریب می کند، درنتیجه سلول های معده دیگر ” فاکتور داخلی” تولید نمی کنند. وجود فاکتور داخلی معده برای جذب ویتامین ب ۱۲ ضروری است. درنتیجه میزان ویتامین ب ۱۲ در این افراد به میزان زیادی کاهش می یابد و فرد چار عوارض مختلفی از جمله کم خونی می شود. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند. باتشکر.

ویتامین B12 در گوشت و غذاهای حاوی پروتئین حیوانی وجود دارد. جذب ان در روده صورت می پذیرد و برای جذب نیاز به ماده ای دارد که از سلول ها دیواره معده ترشح می شود. به این ماده فاکتور داخلی (IF)می گویند. در کم خونی پرنیشیوز، تولید فاکتور داخلی روده کاهش میابد. محققان معتقدند که این بیماری ناشی از یک حمله خود ایمنی می باشد. عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز به عنوان یک عامل شروع کننده مطرح شده است، استعداد ژنتیکی نیز در این روند موثر شناخته شده است.

علل بیماری

 به دلیل اختلال در جذب ویتامین ب۱۲، ۸۰٪ از موارد کم خونی مگالوبلاستیک را به کم خونی پرنیشیوز نسبت می دهند.

  سایر علل کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

مشکلات معده: برداشتن معده، تحلیل رفتن بافت معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، کمبود فاکتور داخلی به صورت مادرزادی و غیره.

رژیم غذایی فقیر از ویتامین B12 : به عنوان مثال، رژیم های غذایی گیاهی.

مشکلات روده ای : به عنوان مثال، سوء جذب، برداشتن روده، بیماری کرون، سوء جذب مزمن گرمسیری، HIV و پرتو درمانی.

دارو ها:  به عنوان مثال، کلشی سین، نئومایسین، متفورمین، داروهای ضد تشنج. استفاده طولانی مدت داروهایی که بر اسید معده اثر می گذارند می تواند کمبود ویتامین ب۱۲ را بیشتر کنند زیرا که برای جدا شدن ویتامین ب۱۲ از مواد پروتئنی، وجود اسید معده به میزان کافی ضروری می باشد.

علائم

علائم کم خونی ممکن است شامل خستگی و بی حالی، تنگی نفس، غش، تپش قلب و سردرد باشد. کمبود ویتامین B12 ممکن است با علائم غیر قابل توضیح عصبی همراه باشد مثل:  احساس خارش، بی حسی، تغییرات ادراکی و یا اختلال در بینایی.

در هنگام معاینه ممکن است با علائم زیر روبه رو شویم: رنگ پریدگی، نارسایی قلبی (در صورت که کم خونی شدید باشد)، اثر خفیفی از رنگ لیمویی بر روی پوست، التهاب زبان،  زخم های دهان و دندان.

  علائم روحی روانی کم خونی می تواند شامل موارد زیر باشد: تحریک پذیری، افسردگی، جنون و زوال عقل(در موارد شدید).

  علائم عصبی ممکن است شامل: دژنرسانس مختلط تحت حاد نخاع(درگیر شدن اعصاب و نخاع در اثر کمبود ویتامین ب ۱۲ که خیلی نادر است) و نوروپاتی محیطی(اختلال در اعصاب محیطی).

بیماری های مرتبط

افراد مبتلا به کم خونی پرنیشیوز در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری های خود ایمنی قرار دارند(و برعکس) از جمله:

 میکزودرمای اولیه

تیروئید سمی

بیماری کم کاری هاشیموتو

بیماری آدیسون(نارسایی غدد فوق کلیوی)

ویتیلیگو(پیسی یا لک و پیس)

کم کاری تیروئید اولیه

پاراتیرویید

دیابت

وغیره

اگر افراد مبتلا به کم خونی پرنیشیوز دچار علائم گوارشی یا کمبود اهن شوند باید به یک متخصص گوارش مراجعه نمایند. بیماران مبتلا به کم خونی پرشینیوز  بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده و پولیپ ها قرار دارند.

درمان

با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم این بیماری تشخیص داده می شود و پس از ان بسته به پیشرفت بیماری، شرایط شما و ارگان های درگیر، پزشک دارو تجویز می کند و به خوبی می توان ان را تحت کنترل دراورد. با درمان مناسب علائم و عوارض ان ازبین می رود.

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *