خانه / بارداری و کم کاری تیروئید / کم کاری تیروئید و بارداری

کم کاری تیروئید و بارداری

هاشیموتو و بارداری:

(هشدار: بدون مشورت با پزشک خود به هیچ وجه در میزان مصرف داروی خود تغییری اییجاد نکنید)

بسیاری از شما  اطلاعاتی در خصوص بارداری و هاشیموتو خواسته اید …

  ۶ چیزی که شما نیاز به دانستن ان را دارید از وبلاگ مادران کم کار تیروئید نقل خواهم کرد:

نام من دانا ترنتینی است. من مبتلا به کم کاری تیروئید هستم  و بنیانگذار وبلاگ حمایت از مادران مبتلا به تیروئید کم کار می باشم.

غده پروانه ای شکل تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد، می تواند بر جنین اثر بگذارد.

۱٫قبل از تلاش برای بارداری تیروئید خود را ازمایش کنید.

نکته کلیدی این است که قبل از تلاش برای بارداری تا حد امکان وضعیت  تیروئید خود را در بهترین شرایط قرار دهید. اغلب تنها TSH برای تشخیص و درمان بیماری های تیروئید، آزمایش می شود، اما TSH به تنهایی نمی تواند تصویر کاملی از سلامتی تیروئید ارائه دهد.

آزمایش کامل تیروئید حداقل شامل موارد زیر است:

FreeT4

FreeT3

ReverseT3(تی ۳ معکوس)

 آنتی بادی تیروئید پراکسیداز (TPO)،

آنتی بادی تیروگلوبولین(TGB).

ممکن است در برخی از افراد مبتلا به هاشیموتو آزمایش  آنتی بادی های تیروئید منفی گردد که این به دلیل ضعف سیستم ایمنی در زمان ازمایش و عدم تولید کافی این انتی بادی ها است. بارها این اتفاق برای من افتاده است. در حال حاضر من سونوگرافی تیروئید را ترجیح می دهم.

در زیر دستورالعمل انجمن تیروئید آمریکا برای تشخیص و مدیریت بیماری تیروئید در دوران بارداری و پس از زایمان امده است:

توصیه شماره ۱۵ – بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید که تحت درمان هستند(در حال مصرف هورمون های جایگزین تیروئید) و قصد بارداری دارند، باید دوز داروهای خود را زیر نظر پزشک به نحوی تنظیم کنند که مقدار TSH بهینه و کمتر از ۲٫۵mIU / L باشد. پایین بودن TSHقبل و حین حاملگی (در محدوده مرجع) خطرافزایش TSHدر سه ماهه اول را کاهش می دهد.

۲٫علت بوجود امدن هاشیموتو را شناسایی و درمان نمایید.

 بروز هاشیموتو علل متعددی دارد، که باید مورد بررسی قرار گرفته و درمان شوند. از جمله:

کمبود مواد مغذی، اختلال در عملکرد غدد آدرنال، عدم تعادل سطح هورمون های جنسی، کمبود آهن، حساسیت نسبت به غذاها، حساسیت نسبت به گلوتن، مسمومیت با فلزات سنگین، باکتری ها و عفونت های ویروسی، وجود انگل کاندیدا، عدم تعادل قند خون، روده چکه کن(افزایش مفوذپذیری روده ها) و…

۳٫ با پزشک خود درباره تست های ایمنی باروری مشورت کنید.

اگر شرایط تیروئید شما در حالت بهینه قرار دارد و بخوبی درمان می شود، اگر علت های زمینه ای بیماری را شناسایی و درمان کرده اید، اگر چرخه باروری خود را بخوبی تنظیم کرده اید، اما هنوز هم در تلاش برای باردار شدن موفق نبوده و یا تجربه سقط  مکرر جنین را داشته اید، با پزشک خود در مورد تست ایمنی باروری مشورت نمایید.

هنگامی که یک فرد دارای یک بیماری خود ایمنی مانند هاشیموتو است،احتمال دارد در معرض ابتلا به سایر بیماری های خود ایمن هم قرار گیرد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به یک قسمت از بدن حمله کند، احتمال دارد بر بافت های دیگر از جمله بافت های تولید مثلی هم اثراتی  داشته باشد.

۳ آزمایش معمول در خصوص  ایمنی باروری وجود دارد:

آنتی بادی های ضد فسفولیپید

سلول های کشنده طبیعی

آنتی بادی های ضد هسته

 

۴٫ در اسرع وقت از بارداری خود مطلع شوید.

سعی کنید در اسرع وقت از بارداری خود مطلع شوید و صبر نکنید تا پس از ویزیت  دکتر زنان، تیروئید خود را ازمایش کنید. در ۱۲ هفته اول بارداری، جنین به طور کامل  برای تامین هورمون های تیروئید به مادر متکی است. جنین برای رشد خود به این هورمون ها نیاز دارد. اکثر پزشکان زنان و زایمان اولین ویزیت  خود را پس از هشتمین هفته بارداری انجام می دهند. شما نباید این مدت طولانی را برای ازمایش تیروئید صبر کنید. به محض مطلع شدن از بارداری، برای آزمایش تیروئید به دکتر خود مراجعه نمایید.

 

بر اساس توصیه انجمن تیروئید آمریکا:

توصیه شماره ۱۴ – در طول بارداری، نیاز افراد به داروهای تیروئید بسیار متفاوت است. برای حفظ TSH در سطح طبیعی، میزان دریافت دارو در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از زنان تنها نیاز به افزایش ۱۰٪ الی۲۰٪ دوز دارو است، در حالی که در دیگران ممکن است نیاز به افزایش ۸۰٪ دوز دارو باشد.

۵٫ در طول بارداری تیروئید خود را زیر نظر بگیرید.

سطح هورمون های تیروئیدی خود را به طور منظم کنترل نمایید. فقط به اینکه دکتر شما بگوید “تیروئید شما طبیعی است”، اکتفا نکنید. خودتان نیز نتایج آزمایشگاه را بررسی کنید.

بر اساس توصیه انجمن تیروئید آمریکا:

توصیه شماره ۲ – محدوده مرجع برای TSH در سه ماهه های بارداری عبارتند از:

  سه ماهه اول،  ۰٫۱الی ۲٫۵     mIU / L

سه ماهه دوم،     ۰٫۲الی۳٫۰      mIU / L

سه ماهه سوم،  ۰٫۳ الی۳٫۰    mIU / L

توصیه شماره ۱۶- در افراد باردار مبتلا به کم کاری تیروئید که تحت درمان هستند، در طول نیمه اول بارداری TSH سرم مادر باید حدود هر ۴ هفته یک بار کنترل شود و دوز دارو متناسب با ان تنظیم شود.

 

توصیه شماره ۱۷ – در افراد باردار مبتلا به کم کاری تیروئید که تحت درمان هستند، TSH مادر باید حداقل یک بار بین هفته ۲۶ و ۳۲ بارداری بررسی شود.

۶٫ به بدن خود گوش کنید.

هرگاه چیزی در بدن شما اشتباه باشد، او به شما هشدار می دهد. نسبت به این هشدارها هوشیار باشید. ما چیزی فراتر از شاخص های ازمایشگاهی هستیم. بهترین پزشکان تیروئید آنهایی هستند که به شما و نشانه های شما خوب گوش می دهند.

هاشیموتو می توانید باعث نوسان TSHشود. مطمئن شوید که علائم کم کاری و پرکاری تیروئید را می شناسید و مراقب علائم و نشانه های خود باشید. شما بدنتان را بهتر از هرکس دیگه ای می شناسید. به غرایز و حس خود خوب گوش دهید.

منبع: دکتر ایزابلا ونتز

ترجمه :مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *