خانه / بیماری های همراه کم کاری تیروئید / اختلال در دستگاه گوارش / ۶ علت زمینه ای به وجود امدن هاشیموتو

۶ علت زمینه ای به وجود امدن هاشیموتو

 

من اغلب پیام هایی از مبتلایان به هاشیموتو و بیماری های خود ایمن دریافت می کنم که می گویند: ” از تلاش شما برای دادن اطلاعات مفید متشکرم، اما در حال حاضر،همه موارد را امتحان کرده ام، مصرف گلوتن، لبنیات و سویا  را قطع کرده ام ولی هنوز هم با هاشیموتو در گیر هستم. شما چگونه می توانید به من کمک کنید؟”

تغییر رژیم غذایی اولین گام و بسیار مهم است و تا حد زیادی به بسیاری از شما کمک خواهد کرد، اگر شما پس از ۳تا۶ ماه بهبودی قابل توجهی به دست نیاوردید، شما را تشویق می کنم که عمیق تر به وضعیت خود بپردازید. تغییر رژیم غذایی، گام مهمی در بهبودی من بازی نموده است، اما این فقط اغاز راه بود.

سه عامل باید حضور داشته باشد تا بیماری خود ایمن روی دهد….

  1. استعداد ژنتیکی
  2. عامل محرک
  3. نفوذپذیری روده ها (IBSیا روده چکه کن)

وقوع بیماری خود ایمن مانند سه پایه ای است که به وجود هر سه عامل  نیاز دارد، اگر شما یکی از این عوامل را حذف کنید، می توانید از بروز بیماری خود ایمنی جلوگیری به عمل اورید یا ان را متوقف کنید. ما نمی توانیم ژن های خود را  تغییر دهیم، اما می توانیم شرایط خود ایمنی خود را با حذف عامل محرک و نفوذپذیری روده ها، بهبود بخشیم.

 همیشه نمی توانیم تمام محرک ها را شناسایی و ان ها‌‌ را حذف کنیم (مانند ویروس Epstein Barr Virus )، اما می توانیم بروی گزینه دیگر یعنی نفوذپذیری روده ها متمرکز شویم. این کار باعث می شود که وضعیت بسیاری از افراد بهبود پیدا کند، زیرا که یک سه پایه نمی تواند بروی دو پایه، باز هم بایستد. 

بر اساس تحقیقات من در طول پنج سال گذشته، می خواهم ۶ علت زمینه ای افزایش نفوذپزیری روده را با شما به اشتراک بگذارم. البته علت های دیگری نیز در این خصوص دخیل هستند، اما برای شروع بررسی این ۶ علت بسیار کارگشا خواهند بود.

* توجه: ممکن است برخی از افراد، بیش از یک علت زمینه ای داشته باشند، بنابراین شما را به جستو جوی بیشتر و عمیق تر در این خصوص تشویق می کنم!

علت اول: حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک در بیماری های خود ایمن مختلفی مانند هاشیموتو، گریوز، آرتریت روماتوئید و… نقش دارد. آزمون های مختلف برای تعیین بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن وجود دارد، اگر چه ممکن است، این حساسیت در تست ها نشان داده نشود. برخی از افراد باید به  حساسیت خود از طریق حذف گلوتن از رژیم غذایی پی ببرند.

ممکن است حساسیت به گلوتن تنها علت یا یکی از علت های افزایش نفوذ پذیری روده باشد. هر فردی که به بیماری اتوایمیون تیروئید مبتلا است باید گلوتن را از  رژیم غذایی خود حذف کند. حتی در کسانی که سلیاک یا حساسیت به گلوتن  ندارد، گلوتن باعث افزایش نفوذپذیری روده ها می شود.

اگر گلوتن تنها علت زمینه ای شما باشد، آنتی بادی های تیروئید و عملکرد تیروئید شما باید بهبود یابد و ممکن است حتی شما پس از ۳ الی ۶ ماه به حالت طبیعی خود باز گردید. اگر بهبودی حاصل نشد، باید عمیق تر به دنبال علت های زمینه ای خود باشید.

علت دوم : حساسیت به گلوتن و دیگر پروتئین ها

علاوه بر حساسیت به گلوتن، افراد مبتلا به هاشیموتو ممکن است نسبت به پروتئین های متعدد دیگری نیز واکنش نشان دهند، از جمله غلاتی مانند برنج، کینوا و ذرت. ممکن است برخی ازافراد به لبنیات، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و بادنجان واکنش داشته باشند.

علت سوم: کمبود گلوتامین / روی

روی و گلوتامین  دو عامل موثری هستند که برای بازسازی مخاط روده مورد نیاز می باشند. هنگام وجود استرس، بدن این مواد را از روده ها فرا می خواند و در مکان های دیگر از ان انها استفاده می کند، مثلا برای تولید هورمون های آدرنال. در اغلب موارد، انها از طریق مواد غذایی در اختیار ما قرار می گیرند، و پس از تمام شدن استرس،  دیواره روده با مواد جدید بازسازی می شود و همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

افرادی که در معرض استرس های طولانی مدت قرار می گیرند، کسانی که اسید معده شان کم  است (اسید معده برای جذب زینک (روی ) از پروتئین ها ضروری می باشد) و کسانی که یک رژیم غذایی فاقد پروتئین حیوانی دارند، مانند گیاه خواران…( گلوتامین در درجه اول در پروتئین های حیوانی یافت می شود از جمله تخم مرغ و لبنیات)، باید این موضوع را جدی بگیرند. برخی از افراد گیاه خوار که مبتلا به هاشیموتو بوده اند، پس از مصرف مجدد پروتئین های حیوانی، شرایط هاشیموتو شان  بهبود پیدا کرده است. به اعتقاد من این به دلیل حضور گلوتامین و مواد دیگر برای بازسازی دیواره روده انها بوده است.

درمان  کمبود گلوتامین / روی:  استفاده از مکمل گلوتامین، مکمل روی، اب استخوان، ژلاتین، گوشت خوب پخته شده، بتائین با پپسین (آنزیم های گوارشی برای استخراج روی از غذا) و رژیم های غذایی مملو از مواد مغذی.

علت چهارم: انگل ها

ممکن است شما فکر کنید که انگل ها فقط در کشورهای جهان سوم که دچار سوء تغذیه اند وجود دارند. نه این درست نیست. بر اساس منابع ممکن است،  ۳۰ تا ۷۰٪ از آمریکایی ها به انگل آلوده باشند. روش های تشخیص کنونی، بسیاری از انگل ها را تشخیص نمی دهند از طرف دیگر صادقانه بگویید چند درصد از شما به صورت معمول تست انگل انجام می دهید؟

حضور انگل ها در روده می تواند آسیب زیادی به روده ها بزند. انگل ها می توانند باعث افزایش نفوذپذیری روده، حساسیت های غذایی و بیماری های خود ایمن شوند. اگر شما جزء افرادی هستید که برای مدت طولانی  تحت استرس قرار داشته اید، توصیه می کنم حتما ازمایش بدهید زیرا که استرس شما را برای ابتلا به انگل ها مستعد می کند. ممکن است رژیم غذایی  شما کامل باشد واز مکمل های مختلفی استفاده کنید، اما این کافی نیست زیرا  اگر شما به انگل مبتلا  شده باشید، بهبودی کامل پیدا نخواهید کرد.

انواع مختلفی از انگل ها وجود دارند، از جمله کرم ها،  امیب ها و تک یاخته ای ها.

 برای انگل های مختلف، درمان های مختلفی وجود دارد. بنابراین با این که پاک سازی عمومی بدن از انگل ها مفید است، اما من ترجیح می دهم از طریق ازمایش های پیشرفته تر نوع انگل ها را نیز مشخص کنم. ازمایش هایی از قبیل (the GI Effects Profile or BioHealth Labs 401H test).

دررابطه با انگل ها و بیماری خود ایمنی، من از اصل “افراد گناه کاراند مگر خلافش ثابت شود»، استفاده می کنم. زیرا افراد زیادی را دیده ام که پنج تا ده بار ازمایش داده اند و ازمایش ان ها منفی از اب در امده است، اما توسط ازمایش های پیشرفته، یک یا چند انگل در انها یافت شده است.

  

علت پنجم: رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک (SIBO)

 SIBO رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک است. این رشد بیش از حد می تواند در اثر مصرف بیش از حد  آنتی بیوتیک ها و  مواد غذایی نشاسته ای ایجاد شود.  SIBOباعث می شود تا بدن برای حذف انها درگیر شود و نفوذپذیری روده ها نیز افزایش یابد. تست تنفسی SIBO می تواند توسط بیماران از پزشک درخواست شود.

علت ششم:  عفونت های قارچی

قارچ کاندیدا می تواند باعث نفوذپذیری روده ها شود. همچنین این قارچ در بیماری های خود ایمنی و حساسیت های غذایی نیز نقش دارد. تست دستگاه گوارش مانند تست (GI Effects profile) ممکن است در این خصوص به شما کمک کند.

درمان: استفاده از محصولات پروبیوتیک، گیاهان و داروهای ضد قارچ، رژیم غذایی ضد کاندیدا مانند رژیم غذایی  بادی اکولوژی(Body Ecology).

نویسنده: دکتر ایزابلا ونتز

ترجمه: مهدی  مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

حتما ببینید

هلیکو باکتر پیلوری و کم کاری تیروئید

چرا هلیکو باکتر پیلوری در بیمارانی که  دچار خود ایمنی تیروئید هستند، شایع تر است؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *