خانه / دستگاه گوارش و کم کاری تیروئید / دستگاه گوارش و کم کاری تیروئید

دستگاه گوارش و کم کاری تیروئید

 

چند هفته پیش فرصتی داشتم تا در کنفرانس پیشرفته دستگاه گوارش شرکت نمایم. این کنفرانس توسط موسسه پزشکی کاربردی، ترتیب داده شده بود. کل کنفرانس  به دستگاه گوارش و متعادل سازی ان اختصاص یافته بود. ۲۴۰  پزشک  از سراسر جهان، از جمله متخصصین  کایروپرکتیک، طب سوزنی، پرستاران، متخصصین تغذیه، فیزیوتراپ ها و داروسازان، در آن حضور داشتند.

چرا بیماران مبتلا به تیروئید نیاز به یک پزشک طب عملکردی دارند؟

برای کسانی که با طب عملکردی آشنا نیستند، با توجه به سایت www.functionalmedicine.org، ان را توصیف می کنم: ” طب عملکردی، علل بیماری ها را هدف قرار می دهد، و با استفاده از یک رویکرد سیستم گرا و تعامل بیمار و پزشک  به درمان بیمار می پردازد”. این طب، طیف گسترده ای از تخصص های  پزشکی را در بر می گیرد و بر یافتن و درمان ریشه بیماری های مزمن  متمرکز می شود، بنابراین صرفا به درمان علائم نمی پردازد. زمانی که همه سخنرانان در مورد درمان علت  و ریشه بیماری ها صحبت می کردند واقعا به وجد امده بودم.

هنگامی که من برای اولین بار شروع به درمان  کم کاری تیروئید خود نمودم و به دنبال علل و ریشه های بیماری خودم بودم، نمیدانستم که یک رویکرد سیستمیک را اتخاذ کرده ام و نمی دانستم که بر اساس طب عملکردی  اقدام می کنم، من فقط به  دنبال علت و معلول بیماری خودم بودم.

تئوری های پایه طب عملکردی به شرح زیر است:

  •      نقش مواد غذایی در زندگی یک انسان بسیار مهم است. فراتر از میزان کالری دریافتی، نوع غذایی که می خورید سلامت و یا بیماری شما را تعیین خواهد کرد. پزشکان طب عملکردی به ارزش رژیم های غذایی پی برده اند. ان ها به نقش غذاها در ایجاد التهاب های مزمن، حساسیت ها  و زمینه سازی برای بیماری های مزمن دست یافته اند.
  •      استرس مقدمه و سرآغاز بیماری ها است، بدن  را ضعیف کرده و ان را به سمت بیماری ها سوق می دهد. استرس استعداد افراد را برای مبتلا شدن به عفونت های مزمن افزایش می دهد.
  •  عملکرد مناسب دستگاه گوارش کلید سلامتی است.

در اینجا نگاهی اجمالی به اطلاعات  ارائه شده توسط شرکت کنندگان کنفرانس در خصوص دستگاه گوارش می اندازیم:

  •       اگر  دستگاه گوارش شما به خوبی کار کند، ۶۰ تا ۷۰٪ از بیماری ها  بهبود خواهند یافت.
  •       بهترین راه درمان  بیماران،  تشخیص مناسب و گوش دادن به آنها می باشد (من این توصیه را بسیار دوست دارم!)
  •       قبل از سم زدایی بدن،  درمان دستگاه گوارش ضروری می باشد، زیرا   دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی در سم ززایی بدن ایفا می کند، زمانی که دستگاه گوارش دچار اختلال باشد، ممکن است سم زدایی اولیه بدن باعث به گردش دراوردن سموم در داخل بدن شود.
  •       سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مقدمه و سرآغاز  بیماری های خود ایمن و بیماری های مزمن است.

این مورد اخری واقعا بازتابی از شرایط من بود، زیرا  در سال ۲۰۰۲، IBS  من تشخیص داده شد و پس از ان در سال   ۲۰۰۹ متو جه شدم  که به هاشیموتو مبتلا شده ام. ممکن است بساری از شما این علائم را داشته باشید اما  بیماریتان تشخیص داده نشده باشد.

IBS و بازگشت اسید به معده در من باعث شد که به ریشه و علت کمکاری تیروئید خودم، نزدیک تر شوم. اگر بتوانیم IBS را در مراحل اولیه درمان کنیم، شاید بتوان از بیماری تیروئید و سایر شرایط خود ایمنی جلوگیری به عمل اورد. علاوه بر این، از آنجا که IBS یک عامل زمینه ساز برای شرایط تیروئید است، درمان علت و ریشه IBS در اغلب موارد منجر به بهبودی این بیماری خود ایمن  نیز خواهد شد.

در این کنفرانس، سه مورد از علت های بوجود امدن  IBS ارائه شد:

مورد ۱: انگل ها

مورد ۲: کمبود آنزیم لوزالمعده، حساسیت به گلوتن، استرس بیش از حد

مورد  ۳: کم بودن اسید معده، رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک

از توصیه های  پزشکان طب عملکردی یا طب  کاربردی استفاده نمایید!

 حالا که من با طب کاربردی  اشنا شده ام، متوجه می شوم که بیشتر پزشکانی که به طور کلاسیک اموزش دیده اند، ارتباط بین تغذیه، استرس و عدم تعادل دستگاه گوارش(که باعث بیماری های مزمن می شود) را به درستی درک نمی کنند.

نویسنده: دکتر ایزابلا ونتز

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

حتما ببینید

هلیکو باکتر پیلوری و کم کاری تیروئید

چرا هلیکو باکتر پیلوری در بیمارانی که  دچار خود ایمنی تیروئید هستند، شایع تر است؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *