خانه / بیماری های همراه کم کاری تیروئید / راه‌های افزایش حافظه

راه‌های افزایش حافظه

راه‌های افزایش حافظه

منبع: مجله طب فانکشنال

(Functional Health News)

ضعف حافظه می‌تواند یکی از علائم هاشیموتو و کم‌کاری تیروئید باشد که ممکن است در بعضی مواقع به‌صورت ناگهانی ظاهر شود. اگرچه ژنتیک نقش مهمی در این خصوص دارد اما رژیم غذایی و سبک زندگی نیز تأثیر زیادی بر حافظه دارد. این بدین معنی است که شما می‌توانید با رعایت برخی نکات از زوال بیشتر حافظه خود پیشگیری کنید. مواردی که برای کمک به حافظه شما مؤثر است، به مدیریت بهتر هاشیموتوی شما نیز کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است روند ضعیف شدن حافظه را می‌توان معکوس کرد.

در تحقیقی که دران 10 نفر مشارکت داشتند، به کمک تغییر رژیم غذایی، ورزش، استفاده از مکمل‌ها، بهبود کیفیت خواب و تحریک مغز، ضعف حافظه 9 نفر از 10 نفر شرکت‌کننده، بهبودی قابل‌ملاحظه‌ای داشت. برخی از این افراد توانستند مجدداً به شغل خود باز گردند، آن‌ها به دلیل ضعف حافظه مجبور به ترک کار خود شده بودند. تنها یک بیمار، آن‌هم به علت قرار گرفتن در مرحله نهایی آلزایمر، نتوانست بهبود پیدا کند.

این اولین تحقیقی بود که نشان می‌داد، با حمایت درست روند ضعیف شدن حافظه می‌تواند معکوس شود.

تحقیقات بعدی نیز بر نتایج این تحقیق صحه گذاشتند.

بر اساس تحقیقات علمی، موارد زیر در بهبود حافظه مؤثر است:

حذف کامل کربوهیدرات‌های ساده که به کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد.

حذف گلوتن و غذاهای فراوری‌شده.

افزایش مصرف غذاهای دریایی (غیر پرورشی)

یوگا و سایر فعالیت‌هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند.

افزایش میزان خواب حداقل به مدت 7 الی 8 ساعت.

مصرف ویتامین متیل ب 12

ویتامین دی

کوانزیم کیو 10 (Q10)

کورکومین (زردچوبه)

مکمل رسوراترول (موجود در پوست انگور قرمز، بلوبری،تمشک، توت قرمز، بادام زمینی)

روغن ماهی

آشواگاندا (جینسینگ هندی)

روغن نارگیل

حداقل 30 دقیقه ورزش، 4 تا 6 نوبت در هفته

حذف تنقلات مضر

در صورت نیاز هورمون درمانی 9 نفر از 10 نفر شرکت‌کننده در این تحقیق بهبودی قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کردند، بدون آنکه به عوارض جانبی داروها مبتلا شوند.

همچنین جدای از موضوع ضعف حافظه، راهکارهایی که در بالا مطرح شد، به مدیریت بهتر هاشیموتوی شما نیز کمک خواهد کرد.

کاهش مصرف کربوهیدرات‌های ساده اهمیت زیادی دارد، تا آنجایی که برخی از محققین بیماری آلزایمر را دیابت نوع 3 می‌نامند، چراکه قند و کربوهیدرات اضافی می‌تواند بافت مغز را در معرض آسیب‌دیدگی زیادی قرار دهد.

ورزش و فعالیت فیزیکی نیز اثر بسیار زیادی بر مغز دارد. تحقیقات نشان داده است ورزش منظم می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و از ضعفان جلوگیری کند.

خواب کافی در سلامتی حافظه مؤثر است. امواج مغزی تولید شده در زمان خواب به ذخیره‌سازی حافظه ما کمک می‌کنند. این امواج مغزی اطلاعات حافظه ما را از ناحیه هیپوکامپ (حافظه موقت) به قسمت قشر پیشانی (حافظه بلندمدت) انتقال می‌دهند. کمبود خواب یا ضعیف بودن کیفیت خواب این فرایند را با اختلال مواجه می‌کند، درنتیجه فرد دچار ضعف حافظه می‌شود.

گلوتن یا هر ماده‌‌‌ی غذایی که باعث تحریک بروز پاسخ سیستم ایمنی شود، می‌تواند در ضعیف شدن حافظه مؤثر باشد چراکه موجب التهاب بافت مغز می‌شود. اگرچه بیشتر افراد اثر عدم تحمل گلوتن را بیشتر به علائم گوارشی نسبت می‌دهند، اما واقعیت این است که گلوتن در بیشتر مواقع بافت عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات حذف گلوتن می‌تواند عملکرد مغز را تا حد زیادی بهبود بخشد. از طرف دیگر حذف گلوتن برای بهبود هاشیموتو نیز مؤثر است.

منبع: مجله طب فانکشنال (Functional Health News)

functionalhealthnews.com

ترجمه: مهدی ناصری

درباره‌ی mahdi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *