خانه / تغذیه در کم کاری تیروئید / گلوتاتیون و کرونا

گلوتاتیون و کرونا

گلوتاتیون و ویروس کرونا

بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان  بر اساس فاکتورهایی مانند بیماری های زمینه ای، سن، دیابت، فشار خون و … رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد…

این ویروس می تواند باعث ایجاد طوفانی از سایتوکین های کشنده (موادی که از سلول های سیستم ایمنی بدن ترشح می شوند) شود و در نهایت به دلیل ایجاد “سندروم دیسترس حاد تنفسی” موجب مرگ بیمار شود.

(دیسترس حاد تنفسی زمانی ایجاد می شود که کیسه های هوایی داخل ریه از مایع پر شده و دیگر اکسیژن کافی به خون نمی رسد.)

در مقابل در بسیاری از افراد علایم کرونا بسیار خفیف است و حتی ممکن است کاملا بدون علامت باشد.

پدیده ای که به صورت مشترک در غالب مبتلایان به این بیماری دیده میشود، ایجاد اختلال در فرایند “هموستاز ردوکس” است (فرایندی که در ان بدن به خنثی کردن اکسیدان ها و اکسیژن فعال می پردازد ). در پی این اختلال، اکسیژن فعال (ROS)  در سلول و بافت ها تجمع می یابد.

این امر باعث اسیب سلولی ( در نهایت مرگ سلول) والتهاب شدید بافت ها می شود.

بطور کلی در اثر متابولیسم و فعالیت معمول سلول ها، مقداری اکسیژن فعال و سایر اکسیدن ها تولید می شود، اما سلول از طرق مختلف انها را خنثی می کند تا اسیب نبیند.

 اما در برخی شرایط التهابی مثل عفونت ها یا مثلا بیماری های خود ایمن، سطح مخرب گونه های فعال اکسیژن افزایش می یابد.

بدن ما برای خنثی کردن اکسیژن فعال (ROS) از یک انتی اکسیدان  مهم کمک می گیرد به نام ” گلوتاتیون ”  که قوی ترین انتی اکسیدان موجود در بدن است.

 گلوتاتیون با خنثی کردن اکسیژن فعال از اسیب و مرگ سلول ها جلوگیری می کند.

براساس تحقیقات انجام گرفته گلوتاتیون می تواند مکانیسم های ایجاد کننده التهاب کشنده  در بیماری کویید 19 را متعادل کند. بنابراین افزایش سطح گلوتاتیون بدن می تواند از شدت بیماری کرونا بکاهد و سطح التهاب بدن را کاهش دهد.

متن بالا ترجمه ساده شده از مقاله ای است که توسط  سازمان بهداشت جهانی (WHO)   منتشر شده… سعی کردم تا حد امکان مفاهیم  به صورت ساده  ارائه شوند…

https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/en/covidwho-401389

علاوه بر ان طبق گفته دکتر ایزابلا ونتز محقق هاشیموتو یکی از علت های بالا رفتن انتی بادی TPO کاهش سطح گلوتاتیون درغده تیروئید است…

در طی فرایند تبدیل شدن ید مصرفی به ید فعال در تیروئید (جهت تولید T4و T3) ماده ای به نام “پراکسید هیدروژن” تولید می شود که به سلول های تیروئید اسیب می رساند، گلوتاتیون در غده تیروئید ان را خنثی کرده و جلوی اسیب ان را می گیرد.

در صورتی که سطح گلوتاتیون  پایین باشد، تجمع “پراکسید هیدروژن” باعث فعال شدن سیستم ایمنی و افزایش انتی بادی TPO می شود.

بنابراین یکی از راه های کاهش انتی بادی تی پی او، افزایش سطح گلوتاتیون است.  مبحث این مکانیسم  طولانی است و در صورت تمایل دوستان در پست های اتی توضح مفصل خواهم داد…

یکی از درمان های اصلی هاشیموتو توسط محققین برجسته این حوزه نیز، افزایش سطح گلوتاتیون بدن است…

اما چطور سطح گلوتاتیون بدن را افزایش دهیم؟

گلوتاتیون به صورت مکمل در داروخانه ها (غیر از ایران) موجود است اما جذب ان از طریق گوارش ضعیف است، در اروپا و امریکا فرم تزریقی ان وجود دارد که برخی ثروتمندان و هنرپیشه ها برای جوانسازی یا افزایش طول عمر از ان استفاده می کنند. همچنین فرم دیگری از ان به صورت کرم لیپوموزال وجود دارد که توسط تکنولوژی خاصی از طریق مالیدن کرم ان روی کف پا جذب خون می شود. این شکل از گلوتاتیون ارزان تر است ولی باز در ایران در دسترس نیست…

(البته روی برخی از کرم های ارایشی نوشته شده حاوی گلوتاتیون، با این کرم اشتباه گرفته نشود، به خاطر خاصیت گلوتاتیون جهت پاکسازی وروشن کنندگی پوست، برخی از شرکت های داروسازی داخل کرم های خود از ان استفاده می کنند ولی فقط در سطح  پوست عمل میکند و داخل بدن نمی شود…)

بنابراین برای افزایش سطح گلوتاتیون بدن در ایران فعلا چاره ای نداریم که با افزایش پیش سازهای ان سطح ان را بالا ببریم…

به این معنی که با مصرف مواد مغذی خاص سعی کنیم اجزای تشیکل دهنده این انتی اکسیدان را افزایش دهیم تا گلوتاتیون بیشتری در بدن تولید شود.

به صورت مختصر موادی که باعث تولید بیشتر گلوتاتیون در بدن می شوند را در زیر معرفی میکنم،  دوستان علاقه مند می توانند در این زمینه در اینترنت جستجوی بیشتری انجام دهند:

1. مکمل سلنیوم (یکی از کوفاکتور های اصلی گلوتاتیون سلنیوم است، بنابراین در افزایش سطح گلوتاتیون موثر است، به همین دلیل محققینی همچون دکتر خرازیان و ایزابلا ونتز برای افراد مبتلا به هاشیموتو  مصرف سلنیوم را به شدت توصیه می کنند)

2. مکمل ان-استیل-سیستئین (سیستئین از ترکیبات اصلی گلوتاتیون است، در حال حاظر مکمل ان به صورت ان استیل سیستئین در داروخانه های ایران به صورت قرص جوشان وجود دارد…. از این مکمل برای باز شدن کیسه های هوایی ریه و بهتر شدن تنفس کمک  گرفته می شود، همچنین در مواردی مثل مسمومیت کبد با استامینوفن و غیره…تجویز می شود.  بنابراین توصیه می کنم مبتلایان به هاشیموتو این مکمل را در منزل داشته باشن  و در صورت ابتلای به کرونا هم به منظور بهبود تنفس و هم به منظور افزایش گلوتاتیون از ان بهره ببرند، نام دیگر ان مکمل ACC است)

3. ویتامین سی (نقش مهمی در افزایش گلوتاتیون دارد)

4.مواد غذایی حاوی گوگرد مثل سیر، پیاز، کلم (پخته شده برای کم کار ها)، صیفیجات و…

5. کورکمین یا زردچوبه (در تحقیقات مشخص شده سطح گلوتاتیون نمونه های ازمایشگاهی بعد از مصرف منظم زردچوبه افزایش پیدا می کند)

6.گیاه خار مریم (حتما شنیدید که این گیاه برای کبد بسیار مفید است و مکمل ان  نیز در داروخانه ها موجود است  مثل لیورگل که با دوز 70 و 140 ارائه می شود، علت این خاصیت خارمریم ، احیا و افزایش گلوتاتیون کبد است، در اصل گلوتاتیون در کبد تولید می شود و بخش بزرگی از سم زدایی کبد بر دوش ان است)

7. ورزش (ورزش منظم و هوازی سطح گلوتاتیون بدن را افزایش می دهد)

8. خواب کافی

9. کاهش استرس (استرس سطح گلوتاتیون را کاهش میدهد)

بنابراین با مصرف مواد ذکر شده می توانید سطح گلوتاتیون خود را افزایش دهید و علاوه بر بهره مند شدن از خواص متداول ان مثل سم زدایی کبد، کاهش انتی بادی تی پی او، کاهش التهابات بدن و غیره در صورت ابتلا شدن به کرونا، سطح التهاب بدن را کاهش دهید و عوارض ان را کنترل کنید. مقاله های تخصصی متعددی در رابطه با گلوتاتیون و کرونا در اینترنت موجود است که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید…

درباره‌ی mahdi

حتما ببینید

شوید و تیروئید

شوید و تیروئید در زندگی روزمره؛ میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ترشی جات و ادویه‌جات می‌توانند از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *