خانه / دستگاه گوارش و کم کاری تیروئید / روده چکه کن چیست و رابطه ان با تیروئید و هاشیموتو

روده چکه کن چیست و رابطه ان با تیروئید و هاشیموتو

روده چکه کن(افزایش نفوذ پذیری روده) چیست و چرا مبتلایان به هاشیموتو باید در این خصوص مراقب باشند؟

روده چکه کن به معنای رسوخ ناخواسته برخی  از محتویات روده، به محیط داخلی بدن است. متاسفانه، این اتفاق زیاد می افتد و موجب بروز طیف وسیعی از مشکلات مزمن می شود. هنگامی که برخی از محتویات روده به علت اسیب دیده گی دیواره روده ها،  وارد  محیط استریل جریان خون می شوند، می توانند سبب بروز یا شعله ور شدن  ناراحتی های مختلفی در بدن شوند. از جمله:

کم کاری تیروئید، مشکلات پوستی، دردهای مفصلی، دردهای مزمن، بیماری های خود ایمن، سندرم یا نشانه های مبهم، پف کردن بدن، خستگی، مه مغزی، افسردگی، اختلالات عصبی، ضعیف شدن حافظه، آسم، آلرژی و حساسیت نسبت به مواد غذایی، آلرژی های فصلی، عفونت های قارچی، میگرن، آرتروز، سندرم پیش از قاعدگی یا  PMS  و غیره….

 روده چکه کن یعنی افزایش نفوذپذیری روده ها و این یعنی اینکه بر اثر التهاب  پوشش  روده کوچک، دیواره ان آسیب دیده و بیش از حد متخلخل شده است. در نتیجه ممکن است مواد غذایی هضم نشده، باکتریها، قارچ ها و ترکیبات دیگر وارد جریان خون شوند.از آنجا که این ترکیبات به محیط خون تعلق ندارند، سیستم ایمنی بدن آنها را به عنوان یک ماده سمی شناسایی کرده و به آنها حمله می کند. به نوبه خود این امر باعث بروز التهاب در بدن می شود. امروزه التهاب ریشه اصلی بساری از مشکلات مزمن بدن شناخته می شود از جمله بیماری کم کاری تیروئید هاشیموتو.

 

در حال حاضر روده چکه کن توسط پزشکی مدرن به رسمیت شناخته شده است.

در گذشته مفهوم روده چکه کن بیشتر در طب سنتی وجود داشت و علم پزشکی مدرن با نگرش مثبتی به ان نگاه نمی کرد، اما امروزه تحقیقات وجود روده چکه کن را به اثبات رسانده است و بساری از بیماری های مزمن را با ان در ارتباط می داند. این امر بسیار خوب است زیرا که باعث گسترش اطلاعات ما در این خصوص می شود. فراموش نکنید که  روده، بزرگترین عضو سیستم ایمنی بدن ما محسوب می شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که سندرم روده چکه کن با اختلالات التهابی روده، حساسیت به گلوتن، بیماری سلیاک، بیماری کرون، دیابت نوع ۱، افسردگی، پسوریازیس و کم کاری تیروئید هاشیموتو مرتبط است. با توجه به تاثیر سلامت روده ها  در سیستم ایمنی بدن، درمان روده چکه کن برای مدیریت هر گونه اختلال مزمنی، بسیار حیاتی است.

 

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هاشیموتو چگونه باید روده چکه کن را درمان نمایند؟

مهم است  بدانید که چه چیزی منجر به  بروز روده چکه کن(نشت کننده) در شما می شود تا بتوانید بیماری خود ایمن خود را بهتر مدیریت کرده و زودتر بهبود یابید. با این حال باید توجه داشته باشید که ” رژیم غذایی” بنیادی ترین علت بروز روده چکه کن است.

دلیل شایع روده چکه کن داشتن  یک رژیم غذایی ضعیف، پر از غذاهای فرآوری شده(فست فود ها و غذا های اماده) و مصرف بیش از حد قند ها می باشد.

 عدم تحمل غذایی نیز نقش عمده ای در این خصوص ایفا می کند، به ویژه عدم تحمل گلوتن.

 “رژیم غذایی روده چکه کن”،  که به عنوان “رژیم غذایی خود ایمنی” نیز شناخته می شود،  سابقه بسیار خوبی در خصوص درمان روده چکه کن دارد.

ثابت  نگه داشتن قند خون نیز کمک بسیار مهمی به درمان روده چکه کن می کند زیرا  نوسان زیاد قد خون(کاهش و افزایش مدوام قند خون) از عوامل تشدید کننده روده چکه کن است. برای ثابت نگه داشتن قند خون شما باید در فواصل زمانی مناسب  و منظم و همچنین به میزان کافی غذا مصرف نمایید. درنتیجه باید از مصرف حجم زیادی از کربو هیدرات ها در یک وعده غذایی اجتناب ورزید، زیرا که این کار باعث می شود بدن شما بیش از حد تحت فشار قرار گیرد و میزان قند خون نوسان غیر طبیعی داشته باشد.

سایر علل شایع روده چکه کن  عبارتند از: مصرف آنتی بیوتیک ها، استفاده بیش از حد از داروهای NSAIDs(داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند ایبوپروفن، نوشیدن بیش از حد الکل، عدم تعادل باکتری های روده، بیماریهای خودایمن و کم کاری هاشیموتو.

بسیاری از مواد مغذی می توانند به درمان روده چکه کن کمک نمایند، اما مهم است که شما علت ریشه ای روده چک کن خود را پیدا کنید.

اگر شما  به یک بیماری خود ایمن مانند کم کاری تیروئید هاشیموتو مبتلا هستید، مدیریت شرایط روده چکه کن، باید یک فرآیند مادام العمرباشد. برای این کار شما باید  مصرف  بعضی از غذاها را محدود کنید. شما باید توجه دقیقی به شیوه زندگی خود داشته باشید تا از بروز التهاب  و شعله ور شدن سیستم ایمنی خود جلوگیری به عمل اورید .

با درمان روده چکه کن، تحول اساسی در سلامت شما حاصل می شود. نه تنها  شما می توانید علائم ناراحت کننده خود را ازبین ببرید بلکه می توانید : انرژی خود را افزایش دهید، سلامت خود را ارتقاء بخشید، شادتر زندگی کنید، و ذهنی روشن و شفاف داشته باشید.

درمان روده چکه کن بنیادی ترین کاری است که در خصوص  مدیریت کم کاری تیروئید هاشیموتو باید صورت بپذیرد. زیرا  روده چکه کن باعث بروز التهاب می شود و این امر می تواند شرایط خود ایمنی را بدتر کند. اگر چه رژیم غذایی نقش مهمی درخصوص ایجاد روده چکه کن ایفا می کند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر این بیماری تاثیر می گذارند مثل: قند خون بالا، استرس مزمن و عدم تعادل هورمون ها.

  با این حال، عامل مهم دیگری که در این خصوص نادیده گرفته می شود، مصرف “داروهای بدون نسخه (OTC)” است. این داروها در ظاهر بی ضرر هستند، اما همانند برخی از داروهای تجویز شده نسخه ای، می توانند به بدن اسیب برسانند. روده چکه کن، یا افزایش نفوذپذیری روده، وضعیتی است که در آن دیوار روده کوچک ملتهب، آسیب دیده و متخلخل می گردد و غذاهای هضم نشده، باکتری ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا به داخل جریان خون راه می یابند.

  هنگامی که این عوامل بیماری زا از روده  عبور کرده و به جریان خون راه می یابند، باعث ایجاد التهاب در بدن و مغز می شوند. روده چکه کن با بیماری های مزمن، بیماریهای خودایمنی مانند کم کاری تیروئید هاشیموتو، افسردگی و سایر بیماری ها در ارتباط است. علایم شایع  ان عبارتند از: درد مفاصل، بیماری های پوستی، مشکلات روده ای، خستگی، افسردگی و سایر اختلالات مغزی.

هنگامی که شما از یک رژیم غذایی مناسب استفاده نمایید، می توانید به درمان روده چکه کن خود کمک کنید و میزان التهابات خود را کاهش دهید. شما باید از رژیم غذایی ای استفاده کنید که قند خون شما را تثبیت کند، شما باید اقداماتی را در نظر بگیرید که استرس جسمی و روانی شما را کاهش دهد. همچنین شما باید داروهایی را که باعث تشدید روده چکن می شوند، شناسایی کرده و در حد امکان ازمصرف ان ها پرهیز نمایید.

طی این روند طولانی شما می توانید به مدیریت شرایط التهابی و خودایمنی خود (مانند کم کاری تیروئید هاشیموتو) بپردازید.

داروهایی که می توانند باعث روده چکه کن گردند و شرایط کم کاری تیروئید هاشیموتو شما را بد تر کنند:

کورتیکواستروئیدها:

  داروهای استروئیدی مثل پردنیزون سیستم ایمنی بدن را سرکوب و التهاب را کاهش می دهند.  در حالی که ممکن است مصرف آنها برای برخی افراد حیاتی و ضروری باشد،  اما آنها همچنین می توانند به ایجاد روده چکه کن کمک کنند. به این دلیل که انها میزان کورتیزول را افزایش می دهند و افزایش زیاد ان می تواند، دیواره روده را تخریب کند. اکنون متوجه می شوید که چرا استرس مزمن به روده چکه کن کمک می کند، زیرا استرس مزمن نیز باعث افزایش کورتیزول می شود.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs):

نشان داده شده است که داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین، ظرف ۲۴ ساعت نفوذپذیری روده را افزایش می دهند و استفاده طولانی مدت از انها  می تواند به بروز بیماری روده چکه کن کمک  کند.

آنتی بیوتیک ها:

آنتی بیوتیک ها فلور مفید روده(باکتری های مفید) را از بین می برند، که این امر می تواند به روده چکه کن منجر شود. مهم است که همیشه بعد از استفاده از آنتی بیوتیک  ها، پروبیوتیک مصرف کنید تا دستگاه گوارش شما در برابر اسیب مصون بماند.

داروهای شیمی درمانی:

  داروهای شیمی درمانی می توانند باعث روده چکه کن شوند، زیرا که ان ها سد های دفاعی روده را تضعیف می کنند.

همه ی این داروها برای اهداف خاصی تجویز می شوند و شما نباید سلامت خود را به منظور جلوگیری از روده چکه کن، با مصرف نکردن انها (در صورتی که به درستی تجویز شوند)، به خطر بیاندازید. اگر مصرف آنها لازم باشد، شما باید با در نظر گرفتن راه کارهایی که از روده چکه کن جلوگیری می کند، از انها استفاده نمایید. باید تلاش کنید که با باز سازی مخاط روده از بدتر شدن وضعیت سلامتی خود جلوگیری به عمل اورید.

 

منبع: دکتر جاش آکس Dr. Josh Axe

ترجمه: مهدی مسعود ناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

حتما ببینید

هلیکو باکتر پیلوری و کم کاری تیروئید

چرا هلیکو باکتر پیلوری در بیمارانی که  دچار خود ایمنی تیروئید هستند، شایع تر است؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *