خانه / ریزش مو و کم کاری تیروئید / ۱۰ راه جلوگیری از ریزش مو

۱۰ راه جلوگیری از ریزش مو

۱۰ راه جلوگیری از ریزش مو در مبتلایان به اختلالات تیروئیدی(و سایر افراد)

من موهای فر بسیار ضخیمی داشتم. حدود ۳۰ سالگی متوجه شدم که گهگاهی راه اب حمام بخاطر موهای من مسدود می شود. با این حال از آنجایی که هنوز  موهای پر پشتی داشتم، انرا از نشانه های کم کاری تیروئید نمی دانستم. سپس ناگهان دید من در سن ۴۳ سالگی تغییر کرد.

همانطور که درحال  مسواک زدن بودم، ناگهان چیزی در آینه من را به خود مشغول کرد!!!!!

صبرکن.. … این پوست سر من است که نمایان شده؟؟؟

کمی به اینه نزدیکتر شدم.

موهای من به طرز محسوسی در هر دو طرف سرم، بالای گوش ها، جلوی سر و اطراف شقیقه ها، نازک تر شده بودند.

واکنش من فریاددددد بود و پس از ان  گریه ….

چه اتفاقی برای موهایم افتاده ؟

بعدش خیلی خشمگین شدم.

هی تیروئید، تو نمی تونی به من صدمه بزنی…..

پس از ان وارد تحقیقات گسترده ای شدم. هر مقاله ای که به ریزش مو و تیروئید مربوط می شد، مطالعه کردم…

من  مصمم بودم که موهایم را نجات دهم…

و من این کار را انجام دادم….

در حال حاضر موهای من کامل به نظر می رسند، پوست سرم کمتر نمایان است، مو های عزیزم در قسمت شقیقه ها دوباره رشد کرده اند و میزان ریزش موی من به طور چشمگیری کاهش یافته است.

 خیلی خوشحالم.

  بله می دانم، ممکن است تمرکز بروی  ظاهر فیزیکی، امر بیهوده ای بنظر برسد، اما از دست دادن موها برای من خیلی ناراحت کننده بود.

 احساس میکنم که این مشکل فقط برای من رخ نمی دهد.

بیش از یک سال تحقیق و پژوهش کرده ام، آزمایش های گسترده ای انجام دادم، مکمل های مختلف را امتحان کرده ام(به علاوه یک عزم قوی برای برگرداندن موهایم…) تا این مقاله طولانی به رشته تحریر در امده است.

لطفا توجه داشته باشید که من  پزشک نیستم. من فقط ده عاملی که به من کمک کرد تا موهایم برگردند را با شما به اشتراک می گذارم. امیدوارم به سلامتی شما نیز کمک کنند.

بنابراین درمورد مکمل های ذکر شده، با  پزشک خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید که آنها برای شما مناسب هستند و دوز مناسبی از ان ها را دریافت می کنید.  فیزیولوژی ما منحصر به فرد است، پس انچه که برای هر یک از ما کارساز خواهد بود نیز، منحصر به فرد و متفاوت خواهد بود.

۱- تیروئید خود را در بهترین سطح مدیریت کنید.

تمام بخش های بدن برای عملکرد مناسب، به هورمون های تیروئید  نیازمند هستند، این امر شامل فولیکول های مو نیز می شود.

  در سال ۲۰۰۸، مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی آمریکا برای اولین بار شواهدی را ارائه کرد که نشان می داد:

فولیکول های موی انسان مستقیما تحت تاثیر هورمون های تیروئید قرار می گیرند. این تحقیق نشان داد که هورمون های تیروئید T4و T3 پارامترهای متعدد زیستی مو را، از چرخه رشد گرفته تا رنگ ان کنترل می کنند. شما متوجه شدید که من کلمات هورمون های تیروئید T4 و T3  را پررنگ تر کرده ام. چرا این موضوع برای کسانی که ریزش مو دارند مهم است؟

در طب مدرن، داروی “لووتیروکسین” استاندارد طلایی برای درمان کم کاری تیروئید محسوب می شود. در حالی که این دارو برای برخی از مردم کارساز، و برای برخی دیگر مشکل افرین است. داروی لووتیروکسین فقط شامل هورمون T4 می شود.

بدن ما باید  هورمون T4  را به هورمون T3  فعال تبدیل کند تا بتواند نیاز سلول ها را برطرف کند. در برخی از افراد T4 به خوبی به  T3 تبدیل نمی شود و ممکن است عوارضی را به وجود اورد. به همین دلیل است که بسیاری از ماها نتیجه بهتری  از دارو های ترکیبی  T4 و T3  میگیریم.

از دست دادن مو ها، زنگ خطری بود که به من هشدار داد برای بررسی تیروئیدم به نزد پزشک بروم.

پزشک ازمایش جامعی  برایم نوشت از جمله TSH – T4- T3 – Free T4- Free T3- Reverse T3 و آنتی بادی های تیروئید.

معلوم شد که میزان  Free T3 من در حد وسط قرار دارد. من شخصا زمانی که   Free T3ام پایین یا در حد وسط باشد، احساس خوبی ندارم.

برای من شخصا هنگامی که سطح Free T3 در بالای طیف محدوده طبیعی باشد، احساس بهتری دارم و بهینه است. بنابراین تنظیم دوز داروهای تیروئید برای ریزش مو های من یک گام ضروری و موثر بود.

شما باید سطحی را که برای شما مناسب است، پیدا کنید. بدنتان در ان سطح در بهترین حالت قرار می گیرد. گزینه های مختلفی از داروهای تیروئید وجود دارد. یافتن دکتر مجرب و پیدا کردن درمانی که برای شما بهترین حالت را دارد یک امر کلیدی است.

متاسفانه بیشتر پزشکان فقط به یک گزینه می پردازند. پیدا کردن پزشک مناسب و با تجربه می تواند بسیار وقت گیر و خسته کننده باشد.

با توجه به اینکه برای یافتن علت ریزش مو، آزمایش جامع می تواند در وقت صرفه جویی کند، اگر پزشک شما از انجام ازمایش جامع خودداری کرد، شما می توانید به صورت ازاد خودتان از ازمایشگاه در خواست ازمایش کامل کنید. 

در حالی که درمان مناسب تیروئید قطعه ای  ضروری از پازل ریزش مو من بود، اما موارد دیگری هم به جلوگیری از ریزش موهای من کمک کرد که در ادامه به انها اشاره می کنم.

 

۲- پایین بودن  فریتین(آهن) خون شما

فریتین پایین (آهن به شکل فریتین در بدن ذخیره می شود) یکی از شایع ترین علل ریزش مو در زنان است. با توجه به این که در افراد مبتلا به کمکاری تیروئید، فریتین پایین یک مشکل شایع می باشد، مهم است که آهن خون، از جمله سطح فریتین را آزمایش کنید، به خصوص اگر شما دچار ریزش مو شده اید.

اینکه  دکتر شما بگوید  سطح آهن  شما “طبیعی” است، کافی نیست. زیرا که سطح فریتین همیشه تست نمی شود. از نتایج آزمایشگاهی خود، نسخه ای تهیه کنید و مطمئن شوید که فریتین نیز اندازه گیری شده باشد. حتی اگر فریتین در محدوده “طبیعی” قرار داشته باشد، بدان معنی نیست که  سطح فرتنین برای شما در سطح بهینه قرار داشته باشد.

دکتر فیلیپ کینگزلی که در نیویورک تایمز مشهور  و مقالاتش منتشر می شود، درباره اهمیت فریتین در وبسایت خود اینگونه می نویسد:

“وجود فریتین کافی در بدن کمک می کند تا مو ها به حداکثر فاز رشد خود یعنی مرحله  “آناژن”  برسند و موها را تشویق می کند که  به حداکثر طول کامل خود برسند. هنگامی که شما به اندازه کافی آهن از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، بدن فریتین ذخیره شده در بافت های غیر ضروری(مانند پیاز مو) را فرا می خواند  و آن را به اندام های حیاتی، مانند قلب می رساند. از آنجا که تمام سلول های مو در پیاز مو تولید می شوند، این کمبود فریتین باعث می شود، موها  قبل از آن که به حداکثر طول خود برسند، بریزند. به طور متوسط محدوده طبیعی برای فریتین ۱۴-۱۷۰ میکروگرم در هر لیتر است، اما تحقیقات ما نشان می دهد که فریتین در زنان باید حداقل  در سطح ۸۰ (میکروگرم در لیتر) باشد تا فولیکول های مو در بهترین حالت خود قرار گیرند.”

درمان کمبود فریتین یکی دیگر از راهکار هایی بود که به کاهش ریزش موی من کمک نمود. جای تعجب نیست که  دچار کمبود فریتین بودم، زیرا که من دچار عادت های نامنظم  و سنگین قاعدگی (که یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است) می شدم و پزشکان در این همه مدت هرگز فریتین من را ازمایش نکرده بودند تا بررسی کنند ایا من کمبود دارم یا نه!!!!

من مکمل های آهن مختلفی را امتحان نمودم، بسیاری از آنها برای من مشکلات گوارشی ایجاد کردند از جمله یبوست. من شخصا مکمل آهنی را پیدا کردم که با بدن من سازگار تر بود.  دکترم به طور منظم آزمایش فریتین را برایم درخواست می دهد تا مطمئن شود که  از دوز مناسبی از مکمل های آهن استفاده می کنم.

 زیرا مصرف بیش از حد اهن و افزایش ان در بدن بیش از حد مجاز می تواند برای بدن خطرناک باشد.

مراقب باشید که مصرف مکمل آهن و همچنین مولتی ویتامین ها  حداقل ۳ ساعت با داروهای تیروئیدی فاصله داشته باشد، تا اختلالی در جذب انها بوجود نیاید.

۳- پایین بودن اسید معده

مصاحبه ای جالب از دکتر جاناتان رایت را مطالعه کردم. این مقاله توانست سرنوشت  موهای من  را تغییر دهد….

دکتر رایت:

اگر اسید معده کم باشد، پروتئین  ها به طور موثر هضم نمی شوند….مو و ناخن ها از” پروتئین” ساخته شده اند!

اگر ما دچار کمبود پروتئین شویم، بدن ما می داند که بدون پروتئین مو و یا ناخن می تواند زنده بماند، اما بدون پروتئین های عضله قلب یا سایر پروتئین های مهم بدن زنده ماندن ممکن نیست.بنابراین اگر ما دچارکمبود پروتئین شویم، مو و یا ناخن اولین دژ هایی هستند که اسیب می بینند.”

کم بود اسید معده می تواند باعث کاهش جذب آهن و بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر شود (همانطور که می دانید اهن برای حفظ موی ما لازم است).(همچنین ممکن در اثر بیماری خود ایمن نیز اسید معده کاهش یابد که در پست های بعدی درموردش صحبت خواهم کرد.م.ن)

بخاطر این مقاله من متوجه شدم که دچار کمبود اسید معده هستم. و در حال حاضر قبل از مصرف غذای سنگین حاوی پروتئین از اسید کلریدریک بتائین به همراه پپسین استفاده می کنم. این درمان  شخصا در من باعث شد که سوزش سر دل، تجمع گاز، برگشت اسید معده و نفخ، بهبود پیدا کند.

دو راه دیگرکه می تواند کمبود اسید معده را افزایش دهد عبارتند از:

۱-  هر روز صبح قبل از صبحانه من آب گرم و لیموترش مینوشم.

۲-  قبل از وعده های غذایی سنگین  از یک قاشق غذا خوری سرکه سیب در آب استفاده میکنم.

(**** دوستانی که دچار ناراحتی گوارش یا زخم معده هستند، حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند.م.ن)

 

۴-کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی  در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شایع است، مواد مغذی نه تنها برای عملکرد مناسب تیروئید ضروری هستند، بلکه انها نقش مهمی در نگه داشتن مو بر روی سر ایفا می کنند.

استفاده از ویتامین ها و البته یک رژیم غذایی سالم ضروری است. ازمایش مواد مغذی بسیار مهم است زیرا که بعضی از افراد به مکمل های اضافی نیازمند هستند.

شما باید  میزان موادی از قبیل: ید، روی، ویتامین D، B12، و منیزیم  را در خود ازمایش کنید. برای من شخصا کمبود مواد مغذی یک مسئله تاثیرگذاری بود.من هر روز برای حفظ مواد مغذی در سطحی مطلوب، از مکمل ها استفاده می کنم. زمانی که در سال گذشته متوجه شدم ریزش موهایم بدتر شده، مواد مغذی خود را ازمایش کردم. نتایج ازمایش نشان داد که موادی که برای سلامت مو ضروری هستند، در من پایین است.

۵ – دارو هایی که باعث ریزش مو می شوند:

انواع مختلفی از داروها می تواند موجب ریزش مو شوند. در اینجا لیستی از این داروها که در سایت webmed امده است بیان می کنم:

داروهای درمان کننده آکنه که حاوی ویتامین A (رتینوئیدها)هستند.

آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ

داروهای ضد افسردگی

قرص های ضد بارداری

داروهای ضد انعقاد

داروهای کاهنده کلسترول

داروهای مهار کننده سیستم ایمنی بدن

داروهایی درمان  سرطان سینه

داروهای صرع (ضد تشنج)

داروهای فشار خون بالا (ضد فشار خون بالا)، مانند بتا بلاکرها، مهارکننده های ACE، و دیورتیک

هورمون ها

تثبیت کننده های حالت های روحی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای بیماری پارکینسون

استروئیدها

داروهای تیروئید

داروهای کاهش وزن

دقت کنید که داروهای تیروئید نیز در لیست حضور دارند.  از بسیاری افراد شنده ام که ناگهانی بعد از شروع یکی از برند های قرص تیروئید، دچار ریزش مو شده اند. بنابراین اگر پس از شروع مصرف یک قرص خاص مو های شما شروع به ریختن کرد، ان را با پزشک خود مطرح کنید.

۶- آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک نوع بیماری ریزش مو است که معمولا به صورت ناحیه ای  بر روی پوست سر رخ می دهد. این بیماری یک اختلال خود ایمن است که در آن سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله می کند.

شاید بپرسید چه ربطی به کم کاری تیروئید دارد؟ بسیار مرتبط است.

تخمین زده می شود که بیش از۹۰ درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دارای اختلال خود ایمنی هستند، که به ان تیروئیدیت هاشیموتو می گویند.

  هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به غده تیروئید حمله می کند. با وجود شیوع هاشیموتو، اغلب آنتی بادیهای تیروئید تست نمی شوند. ممکن است شما به هاشیموتو شده باشید درحالی که خودتان از این موضوع بی خبر باشید.

دو آنتی بادی تیروئید برای تست هاشیموتو وجود دارد:

 آنتی بادی پراکسیداز (TPOAb)

آنتی بادی تیروگلوبولین (TgAb).

هنگامی که شما به یک بیماری خود ایمن مبتلا شوید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به انواع دگیر ان  نیز قرار داشته باشید.

دکتر جرالد مولین از دانشگاه جانز هاپکینز می گوید ” کسی که به یک بیماری خود ایمن مبتلا می شود، در طول عمر خود  ممکن است در معرض خطر مبتلا شدن به ۷ بیماری خود ایمنی دیگر نیز قرار بگیرد.”

  شخصا با افرادی روبه رو شده ام  که همزمان به هاشیموتو و آلوپسی مبتلا بوده اند . بنابراین اگر معلوم شود که علت ریزش موی شما ناشی از آلوپسی است، بهتر است سیستم ایمنی خود را مورد توجه قرار دهید. 

 

۷- عدم تعادل هورمون های جنسی

 پیش یائسگی … آیا شوخی می کنم؟!

شواهد چیز دیگری می گویند. چرخه قاعدگی من به طور ناگهانی تغییر کرد و طول ان کوتاه تر شد. دقیقا همان زمان  ریزش موهای من شتاب گرفت. آیا این  تصادفی است؟ گمان نمی کنم. نزد پزشک رفتم و هورمونهای خود را آزمایش کردم. مشخص شد که وارد دوره پیش یائسگی شده ام. دوره پیش یائسگی چیست؟ 

جاده ای است که در آن، تغییرات هورمونی زیادی  بوجود می اید و سرانجام  منجر به یائسگی می شود. زمان بروز پیش یائسگی برای هر خانمی متفاوت است، اما این دوره می تواند ۱۰ سال قبل از یائسگی شروع شود. در مورد من هورمون استروژن غالب بود. استروژن بیش از حد به هورمون  پروژسترون مربوط می شود.

 غالب بودن استروژن اصطلاحی است که توسط دکتر جان لی، نویسنده کتاب ” انچکه ممکن است پزشکان درباره یائسگی به شما نگویند” ، در کتابش کاملا شرح داده شده است. اختلال هورمون های جنسی در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر برجسته است و به همین دلیل انها باید در این خصوص بیشتر توجه داشته باشند. به لطف کتاب دکتر جان لی من از مزایای کرم پروژسترون طبیعی (که نقش کلیدی در درمان ریزش موی من ایفا نمود) با خبر شدم.

انجام آزمایش تستوسترون را فراموش نکنید … بله تستوسترون. دکتر سارا گوتفرید دانش اموخته دانشگاه هاروارد و نویسنده نیویورک تایمز در مورد تستوسترون در مقاله خود می گوید:

یکی دیگر از دلایل ریزش مو، وجود تستوسترون بیش از حد در بدن است. درست است: بدن زنان نیز هورمون تستوسترون تولید می کند. در واقع، تستوسترون در خلق و خوی ما موثر است، به ما اعتماد به نفس می دهد و مارا سرزنده و شاداب نگه می دارد. اما اگر سطح هورمون تستوسترون در زنان بیش از حد بالا رود(به دلیل یائسگی، اضافه وزن و یا علل دیگر) ریزش مو با الگوی مردانه و رشد مو بر روی صورت پدید خواهد امد. موهای روی سر شما درحال ریزش است، اما شما موهای جدیدی در چانه خواهید داشت ؟ کاملا ناعادلانه است نه! تستوسترون بالا می تواند موجب ریزش مو شود پس تا می توانید تستوسترون را پایین اورید اما قبل از ان حتما توسط ازمایش، هورمون های خود را تست نمایید.

دکتر جاش اکس در وب سایت بسیار مفید خود  ۶ راز ریزش مو را بیان می کند. به گفته دکتر اکس، ریزش مو ممکن است به افزایش یک نوع هورمون آندروژن به نام DHT (دی هیدروکسی تستوسترون) مرتبط باشد. من خوش شانس بودم زیرا وقتی با چشم گریان برای نازک شدن موهایم به پزشکم مراجعه کردم، ازمایش جامعی  برای من درخواست داد از جمله:  DHT

نمیدانم چند درصد از پزشکان ازمایش DHT را برای بیمارانشان درخواست می کنند، اما برای سلامتی بیشتر، شما می توانید ان را از پزشک خود در خواست کنید یا پزشک مجربی را پیدا کنید که همه موارد را برای شما در نظر بگیرد.

۸ . عدم تعادل قند خون

دکتر ایزابلا ونتز نویسنده کتاب تیروئیدیت هاشیموتو: که به درمان ریشه ای هاشیموتو می پردازد، در مقاله ای برای درمان ریزش مو می نویسد:

قند خون خود را متعادل و تنظیم کنید! نوسان قند خون بر سلامت و موهای شما اثر خواهد گذشت. عدم تعادل قند خون در اثر خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها و همچنین مصرف پروتئین ها و چربی های بی کیفیت پدید می اید. نوسان قند خون، تبدیل T4 به T3معکوس را افزایش می دهد.  T3معکوس هورمون غیر فعال تیروئید است که گیرنده های T3فعال را مسدود می کند،درنتیجه ریزش مو ها افزایش می یابد.

دکتر داتیس خرازیان که معتقد است گلوتن علت عدم درمان برخی افراد مبتلا به هاشیموتو می باشد، می گوید:

شکی نیست که در بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری هاشیموتو، حساسیت به گلوتن وجود دارد. برخی بیماران با استفاده از رژیم غذایی فاقد گلوتن به کلی زندگیشان تغییر کرده است.

این دو موضوع برای من بسیار جالب بود زیرا  که من ۱ سال است رزیم غذایی فاقد گلوتن را شروع نموده ام و در حال حاضر سطح قند خون من به ثبات رسیده است. من به شکر و آرد سفید معتاد بودم و به خوبی بیاد دارم که چگونه در طول روز قند خون من دچار نوسان می شد.

از وقتی که از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده می کنم، سطح قند خونم را زیر نظر گرفته ام. دیگر دچار افت انرژی و خستگی نمی شوم. البته باید صادقانه بگویم که داشتن رژیم فاقد گلوتن به طور  صددرصد خیلی مشکل است. اما زمانی که پرهیز می کنم، حالم بهتر می شود و به من انگیزه می دهد که ادامه بدهم.  متوجه شده ام که وقتی تقلب می کنم و یک وعده غذایی سنگین گلوتن میخورم. ریزش مویم زیاد می شود. آیا این تصادفی؟ گمان نمی کنم.

 

۹-مکمل‌های کاهش‌دهنده ریزش مو

در اینجا فهرستی از مکمل‌های مصرفی من که به‌صورت روزانه مصرف می‌کنم، ارائه می‌شود، آن‌ها تأثیر چشم‌گیری بر ریزش موهای من گذاشته‌اند.

اسیدهای چرب امگا ۳

دکتر” اندرو ویل” یکی از پزشکان مشهور بین المللی است که در عرصه طب مکمل جزء پیشگامان این رشته محسوب می‌شود. ایشان در مقاله خود دو مکمل را برای جلوگیری از ریزش مو معرفی می‌کند، او در مقاله خود می‌نویسد:

“اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه کافی اسیدهای چرب امگا ۳ را دریافت می‌کنید. دو یا سه بار در هفته از ماهی قزل‌آلا، ساردین، شاه‌ماهی و یا ماهی خال‌مخالی استفاده کنید و یا روزانه بر روی سالاد خود دو قاشق غذاخوری بذر کتان بپاشید. همچنین  می‌توانید از مکمل‌های روغن ماهی استفاده نمایید. در رژیم غذایی خود از GLA (اسید گاما لینولنیک) استفاده کنید که در روغن انگور سیاه فرنگی و یا روغن گل مغربی زیاد یافت می‌شود. دو بار در روز به مدت شش تا هشت هفته ۵۰۰ میلی‌گرم از هریک از این روغن‌ها مصرف کنید تا اثر ان را مشاهده نمایید.”

روغن گل مغربی

دکتر “کنت بلانچارد” متخصص غدد معتقد است:

” من به‌طورمعمول برای ریزش مو، ویتامین‌های متعددی به‌ویژه روغن گل مغربی را توصیه می‌کنم. اگر الگوی ریزش موی شما به‌صورت ریزش موی مردانه است، این مشکل در اثر تبدیل‌شدن بیش‌ازحد هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) است که بر فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد. روغن گل مغربی این فرایند را مهار کرده و ریزش مو را کاهش می‌دهد. بنابراین تقریباً همه افراد مبتلا به ریزش مو از مصرف روغن گل مغربی سود خواهند برد.”

بیوتین یا ویتامین ب ۷

بیوتین در بسیاری از داروخانه‌ها در دسترس است. در حفظ سلامتی پوست و مو تأثیر بسیاری دارد و حتی می‌تواند از ریزش مو در آقایان جلوگیری کند. مواد غذایی غنی از بیوتین را به مقدار زیاد مصرف کنید یا مکمل خوراکی آن را بخورید.

منابع غذایی بیوتین شامل: مخمر، برنج قهوه‌ای، نخود سبز، عدس، جو، سویا، دانه آفتابگردان و گردو است.

 مکمل سیلیکون(سیلیس یا سلیکا)

مطالعه‌ای نشان داده است که یک فرم زیستی از سیلیکون به نام (CH-OSA) بر روی پوست، ناخن و مو تأثیر بسیار مثبتی دارد. با مصرف این مکمل بانام تجاری (BIOSIL) نه‌تنها ریزش موهای من کاهش یافت بلکه کیفیت پوست و ناخن من نیز بهبود پیدا کرد.(در گیاه دم اسب نیز سیلیس فراوان وجود دارد که می توانید از عطاری های تهیه کنید. م.ن)

کلاژن

کلاژن پروتئینی است که به فراوانی در پوست، مو، استخوان‌ها و تاندون‌ها یافت می‌شود. با افزایش سن توانایی بدن در تولید کلاژن کاهش می‌یابد. در مورد مزایای استفاده از کلاژن، ازجمله بهبود کیفیت پوست و ناخن‌ها و حتی کاهش درد مطالب زیادی خوانده‌ام. با توجه به تحقیقاتم در مورد ریزش مو، به تحقیقی برخوردم که در سال ۲۰۱۶ انجام شده بود.

در این تحقیق بر روی سلول‌های بنیادین فولیکول‌های مو در موش‌ها کارشده است. محققین دریافتند که آسیب‌دیدگی DNA ناشی از افزایش سن، باعث تخریب پروتئینی می‌شود که به آن “کلاژن ۱۷A1 ” گفته می‌شود. درنتیجه فولیکول‌های مو تبدیل به سلول‌های پوستی می‌شوند، بنابراین به‌مرورزمان موها ریزش کرده و پوست سر نمایان می‌شود. شما می‌توانید کلاژن را از طریق مکمل یا مواد غذایی وارد بدن خود کنید…

 

۱۰- استرس

بدن برای مدیریت شرایط استرس‌زا به غدد آدرنال متکی است، غددی که در بالای کلیه‌ها واقع‌شده‌اند. با توجه به سبک زندگی روزانه ما در شرایط کنونی، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد درجاتی از اختلال آدرنال را تجربه می‌کنند.

آیا شما به خستگی آدرنال مبتلا هستید؟

علائم زیر را در خود بررسی کنید …

خستگی، بی‌خوابی، دردهای مزمن، سردرد، میگرن، اضطراب، افسردگی، افزایش وزن، التهاب مفصلی، اختلال در دستگاه گوارش (یبوست یا اسهال)، تاندونیت (التهاب تاندون‌ها)، بورسیت، کاهش میل جنسی، فیبرومیالژیا (دردهای عضلانی)، تحریک‌پذیری، خشم، خستگی، عصبی شدن، اعتیادها، وسواس، تکرر ادرار، بیماری‌های قلبی، فشارخون، سبک شدن سر و سرگیجه هنگام بیرون آمدن از تخت یا بلند شدن از صندلی…

بسیاری از این علائم، شبیه نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است!!!

بر اساس تحقیقات من، بسیاری از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، دچار خستگی آدرنال هم هستند (خواه از آن باخبر باشند یا نه). بنابراین تجربه این علائم در این افراد چندان تعجب‌آور نیست.

زمانی که ریزش موهای من شتاب گرفته بود، در مرحله‌ای از زندگی بودم که بسیار استرس داشتم. هم‌زمان چرخه قاعدگی‌ام نیز به میزان زیادی دچار تغییر شده بود و سطح پروژسترونم پایین آمده بود. تیروئید، غدد فوق کلیه و هورمون‌های جنسی، همگی ارتباط تنگاتنگ و پیچیده‌ای باهم دارند.

مشکل اینجاست که معمولاً خستگی غدد آدرنال توسط پزشکان آزمایش نمی‌شود. درواقع خستگی آدرنال در طب رایج زیاد جدی گرفته نمی‌شود، درحالی‌که در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید نقش مهمی ایفا می‌کند.

بخش مهمی از درمان ریزش موی من به آزمایش و درمان خستگی آدرنالم مربوط می‌شود. خوشبختانه پزشکی که به او مراجعه کردم با ذهنی باز از نقش خستگی غدد آدرنال در سلامتی تیروئید آگاه بود.

بنابراین برای من آزمایش بزاق کورتیزول (گرفتن چهار نوبت نمونه بزاق در ۲۴ ساعت) را تجویز کرد. سطح کورتیزول در طول شبانه‌روز متغیر است. به‌نحوی‌که در صبح بیشترین سطح و در شب قبل از خواب کم‌ترین سطح را دارد (یکی از علت‌های بی‌خوابی در هنگام شب این است که میزان کورتیزول خون از تعادل خارج شده و در هنگام شب افزایش می‌یابد). مزیت آزمایش کورتیزول بزاق این است که در ساعت‌های مختلف روز به ارزیابی سطح کورتیزول شما می‌پردازد. نتیجه آزمایش نشان داد که سطح کورتیزول من در طی روز پایین‌تر از حد طبیعی می‌آید. من به خستگی آدرنال مبتلا بودم و کشف این موضوع برایم بسیار خوشحال‌کننده بود. خیلی خوش‌شانس بودم که به این موضوع پی بردم.

راه‌های مختلفی برای درمان خستگی آدرنال وجود دارد که بسته به مرحله بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. من شخصاً شروع کردم به مصرف گیاهان اداپتوژن ازجمله: جینسینگ هندی (بوزیدان)، رودیولا، ریحان مقدس (گونه‌ای از نعنا)، شیساندرا و مکمل (Phyto-ADR). بعدازآن سطح انرژی من افزایش یافت، کمتر عصبی می‌شدم و مثل یک بچه می‌خوابیدم. زمانی که ریزش موهای من شتاب گرفته بود، بسیار تحت استرس بودم. مهارت‌های ارتباطی من ضعیف بودند. نیاز سایر افراد را بر خودم مقدم می‌دانستم. و از آن بدتر، از اینکه به کسی “نه” بگویم، احساس گناه داشتم. واقعاً نمی‌دانم چرا گفتن کلمه “نه” این‌قدر برای من دشوار بود!!! من سعی می‌کردم خواسته همه‌ی افراد را برآورده کنم اما خودم…. علاوه بر این موارد، رخ دادن حوادث استرس‌زا در زندگی، در کنار سبک غلط زندگی باعث شده بود، موهایم به‌شدت در معرض آسیب‌دیدگی قرار بگیرند.

درحالی‌که ازمایشات، درمان‌ها و مکمل‌هایی که در مقاله بالا ذکر شد، تأثیر به سزایی بر جلوگیری از ریزش موی من داشتند، عامل دیگری هم بود که نقش بسیار مهمی در بهبود موهای من ایفا کرد و آن چیزی نبود جز:

عشق ورزیدن به خودم….

نویسنده: دانا ترنتینی Dana Trentini

برگرفته از وب سایت مادران مبتلا به کم کاری تیروئید

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *