۱۰ راه مقابله با خستگی

۱۰ راه مقابله با خستگی

خستگی حالتی است که اکثر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ان را تجربه کرده اند. حالتی که می تواند خیلی از فعالیت های روز مره شما را تحت تاثیر قرار دهد. شاید مواد و مکمل های مختلفی را امتحان کرده اید، اما نتیجه نگرفته باشید. ممکن است تسلیم شده و ان را به عنوان یک واقعییت پذیرفته باشید. ولی مطمئن باشید که هر مشکلی چاره ای دارد از جمله خستگی. اگر شما سطح هورمون های تیروئید خود را به خوبی کنترل می کنید و هنوز هم خسته اید، باید به دنبال علت ان بگردید و ان را برطرف نمایید. مقاله زیر ترجمه ای است که در این خصوص به شما کمک خواهد کرد.

۱-TSH 

یکی از علائم اصلی کم کاری تیروئید، کمبود انرژی است. مطمئن شوید که TSH شما در محدوده یک فرد سالم- بدون بیماری تیروئید- قرار دارد، نه در محدوده یک فرد مسن و یا کسی که مبتلا به اختلال تیروئید تحت بالینی است. در سال های اخیر، بر اساس تحقیقات آکادمی بالینی بیوشیمی آمریکا، ۹۵ درصد افراد سالم (بدون بیماری تیروئید)، میزان  TSH شان زیر ( ۲٫۵ μIU/mL) است. مرجع جدیدی که توسط کالج بالینی غدد امریکا اعلام شده است عبارتند از: (۰٫۳ الی ۳٫۰ μIU/ml).

 با این حال، اکثر آزمایشگاه ها در گزارشهایی که برای پزشکان تنظیم می کنند، “محدوده رایج آزمایشگاهی” را اعلام می کنند، یعنی: (۰٫۲ الی ۸٫۰ μIU/ml). بسیاری از پزشکان تنها به محدوده طبیعی اعلام شده از طرف ازمایشگاه اکتفا می کنند و با دستورالعمل های جدید اشنا نیستند.

بنابراین ممکن است پزشکان، بیمارانی که TSH بالایی دارند را سالم در نظر بگیرند. درنتیجه علاوه بر پزشکان، خود بیماران نیز باید نتایج آزمایشگاهی خود را کنترل کند.  با وجود انکه برخی از تست های آزمایشگاهی،تی اس اچ ۸ یا ۵ را طبیعی می دانند، اما بسیاری از افراد هنگامی که TSH شان بین (۰٫۵ الی ۲٫۰) باشد، احساس بهتری دارند.

۲٫ پایین بودن T3 و بالا بودن T3 معکوس 

 هورمون اصلی انرژی زای تولید شده توسط غده تیروئید، T3 است. هنگامی که سلول های ما در معرض T3 قرار می گیرند، انرژی بیشتری تولید می کنند. T3 معکوس، مولکولی است شبیه  T3 است، اما برعکس ان، تولید انرژی را کاهش می دهد. هنگامی که سلول ها در معرض تی سه معکوس قرار می گیرند، سرعت تولید انرژی در انها کاهش می یابد.

لووتیروکسین شایع ترین داروی مصرفی تیروئید است، اما تنها حاوی T4 است. برای به دست اوردن انرژی، T4 باید به T3،تبدیل شود. اما در بسیاری از افراد، به خاطر استرس، کمبود مواد مغذی و عوامل دیگر، همیشه این تبدیل   به درستی صورت نمی پذیرد و ممکن است با وجود طبیعی بودن سطح  T4، هنوز احساس خستگی  بکنیم. بنابراین اگر با وجود مصرف قرص های تیروئید شما هنوز احساس خستگی می کنید، به پزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید که free T3 و T3 معکوس را آزمایش کند، در صورت صلاحدید و بر اساس ازمایشات، ممکن است پزشک برای شما دارو های ترکیبی تجویز کند.

۳٫ کم خونی دزد انرژی شما

افراد اغلب فکر می کنند فقر آهن  تنها عامل کم خونی است، اما کمبود  سه نوع ماده مغذی، منجر به کم خونی می شود، که معمولا در افراد مبتلا به هاشیموتو این کمبود ها شایع است: آهن – ویتامین B12 – اسید فولیک.

معمولا پزشک شما  برای کم خونی، هموگلوبین و هماتوکریت را بررسی می کند. در حالی که ممکن است اکتفا کردن به این دو ازمایش، بعضی از موارد کم خونی را نادیده بگیرد. بخصوص کم خونی هایی که موجب خستگی می شوند. من توصیه می کنم ، فریتین، B12 و اسید فولیک خود را آزمایش کنید.

  مطالبی که در خصوص محدوده طبیعی TSH، گفتم برای  B12، فریتین و اسید فولیک نیز صادق است. به عنوان مثال، سطح طبیعی ویتامین B12 بین (۲۰۰ الی ۹۰۰ پیکو گرم بر میلی لیتر) می باشد اما سطح زیر ۳۵۰ ممکن است باعث بروز علائم عصبی گردد. اگر سطح ویتامین B12 شما زیر ۸۰۰ باشد، ممکن است هنوز مکمل ب ۱۲ برای شما مفید باشد(با مشورت گرفتن از پزشکتان).

برای مصرف B12، بهتر است از متیل کوبالامین استفاده کنید تا سیانوکبالامین. متیل کوبالامین بهتر جذب می شود. فریتین طبیعی  برای زنان بین (۱۲ الی ۱۵۰  نانوگرم بر میلی لیتر) می باشد. به گفته برخی از کارشناسان، سطح فریتین بهینه برای عملکرد تیروئید، بین (۹۰ الی ۱۱۰ نانوگرم  بر میلی لیتر) می باشد.

۴٫ حساسیت های غذایی

حساسیت های غذایی متفاوت از آلرژی های غذایی هستند. ممکن است خوردن غذا هایی که شما نسبت به ان حساس هستید، در شما خستگی بوجود اورند. افراد مبتلا به هاشیموتو اغلب نسبت به  گلوتن، لبنیات، سویا، تخم مرغ، ذرت و اجیل ها  حساسیت دارند. حذف مواد حساسیت زا از رژیم غذایی  و یا تست حساسیت غذایی می تواند، مقدار بسیار زیادی  از انرژی شما را باز گرداند.

۵٫ عدم تعادل قند خون

عدم تعادل قند خون، همانند اضطراب می تواند سطح انرژی ما را پایین بیاورد.  برخی افراد اگر هنگام خستگی سطح قند خود را ازمایش کنند،  متوجه می شوند که مقدار ان پایین امده است. سعی کنید به جای کربوهیدرات ها از پروتئین و چربی بیشتری استفاده نمایید.

۶٫ بهبود هضم غذا

فرایند گوارش و هضم غذا انرژی زیادی مصرف می کند. همان طور که می دانید، عملکرد ضعیف روده ها و دستگاه گوارش، می تواند موجب بروز هاشیموتو و بیماری های خود ایمن شود. هر چیزی که باعث شود فرایند هضم غذای شما بهبود یابد، به افزایش انرژی شما کمک خواهد کرد.

 مواد مورد علاقه من در این خصوص، اسموتی های سبز(اسموتی به مخلوط میوه ها و یا سبزیجات می گویند که باهم میکس می شوند. بافت خود انها در این مخلوط حفظ می شود و فقط از اب انها استفاده نمی شود. انواع مختلفی از اسموتی ها وجود دارد که می توانید در اینترنت جستوجو کنید. مترجم) و آنزیم های گوارشی مانند بتائین با پپسین می باشد. من پس از مصرف  بتائین با پپسین، انرژی فوق العاده ای پیدا می کنم. 

۷٫ سطح ویتامین D خود را بررسی کنید.

به طور کلی پایین بودن سطح ویتامین D  می تواند با خستگی، کم کاری تیروئید و بیماریهای خودایمنی در ارتباط باشد.  مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین D را از طریق نور خورشید، مواد غذایی یا مکملها دریافت می کنید. هدف شما برای به دست آوردن سطح  مطلوب ویتامین D  باید بین ۶۰  الی ۸۰ نانو گرم بر میلی لیتر باشد. این امر به ویژه برای کسانی که مبتلا به ویروس اپشتین بار هستند، بسیار ضروری است. سلول های دفاعی که وظیفه مبارزه با این ویروس را دارند به ویتامین D وابسته هستند. اگر شما جزء کسانی هستید که در زمستان احساس خوبی ندارید ولی در تابستان حال شما بهتر می شود، به این موضوع توجه ویژه کنید.

۸- ژن MTHFR

ممکن است تا حدود ۵۰ درصد از افراد، دارای توالی ژن خاصی باشند که پردازش اسید فولیک را با مشکل مواجه می کند. این افراد بهتر است سبزیجات سبز بیشتری مصرف کنند، همچنین می توانند از فرم فعال اسید فولیک بهره مند شوند: یعنی متیل فولات.  متیل فولات می تواند به کاهش هموسیستئین کمک کند.( افزایش هموسیستئین می تواند موجب بروز ناراحتی های قلبی شود. مترجم)

۹٫ غدد آدرنال (فوق کلیه)

خستگی آدرنال می تواند شما را ناتوان کند، به خصوص در مراحلی که کورتیزول تحلیل رفته باشد. کورتیزول شلاق طبیعی ای است که صبح ها ما را از تخت خواب بیرون می کشاند. کسانی که سطح کورتیزولشان ناکافی باشد، ممکن است به کافئین وابسته شوند. شاید به نظر رسد قهوه به ما کمک می کند، اما در دراز مدت باعث تضعیف غده آدرنال می شود.

اگر داروهای تیروئید را مصرف می کنید و باز هم احساس خستگی می کنید، خستگی آدرنال می تواند دلیل این خستگی باشد. اگر شما دچار ضعف غدد ادرنال باشید، باید بدانید، به سرعت درمان نمی شود، مدت زمانی طول می کشد تا بهبودی حاصل شود. شما می توانید به پزشک خود مراجعه کرده و با انجام ازمایشات لازم از جمله تست بزاق، به وضعیت ادرنال خود پی ببرید و تحت درمان قرار بگیرید.

۱۰٫ آیا کبد شما در وضعیت سالمی بسر می برد؟

اگر کبد ما توانایی خود را برای پاکسازی سموم از دست بدهد، ممکن است بعضی از افراد دچار خستگی شوند. سموم ممکن است منشاء خارجی داشته باشند مثل قارچ ها و یا منشاء داخلی مانند عدم تعادل باکتری های روده و یا پاتوژن ها. سموم کبد ما را از انزیم های کبدی اشباع می کنند، بنابراین ما احساس خستگی می کنیم. مکمل استیل سیستین، ظرفیت سم زدایی کبد را افزایش می دهد.

نویسنده: دکتر ایزابلا ونتز

 ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *