خانه / تیروئید و دندانپزشکی / تیروئید و دندان پزشکی

تیروئید و دندان پزشکی

محافظت از تیروئید در دندانپزشکی

سلام همراهان گرامی. در این مقاله قصد دارم توصیه‌ای در خصوص محافظت از تیروئید هنگام گرفتن عکس رادیوگرافی دندان، برایتان داشته باشم. برای ارزیابی دندان‌ها ممکنه نیاز داشته باشید که از دندان‌های خود گرافی دندان یا عکس به کمک اشعه ایکس تهیه کنید. شاید تا حالا تجربه این کار را داشته باشید. 

هنگام عکس‌برداری اشعه ایکس توسط دستگاه بر ناحیه دندان‌ها اشعه ایکس تابانده خواهد شد تا تصویر مشخصی از وضعیت دندان‌های شما به دست آید.

موضوع اینجاست که اشعه ایکس می‌تواند بر سلول‌های غده تیروئید و همچنین سلول‌های سینه نیز تابانده شود. تابش اشعه ایکس بر این سلول‌ها می‌تواند منجر به موتاسیون و یا جهش در سلول‌های تیروئید و سینه گردد (ایجاد ضایعه سرطانی)، هرچند که احتمال این موضوع بسیااااااار کم است.

با توجه به این‌که رادیوگرافی‌های دندانی در محل‌های خاصی از دهان و یا صورت تهیه می‌شوند و مقدار اشعه آن‌ها به نسبت کم است، مقدار اشعه‌ای که از این رادیوگرافی‌ها به سایر نقاط بدن می‌رسد، بسیار کم خواهد بود. بنابراین خطر جدی سایر اندام‌ها را تهدید نمی‌کند.

بااین‌حال بهتر است، از همین میزان کم اشعه نیز دوری نموده و شانس سلامتی خود را افزایش دهید. دستگاه‌های جدید نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر، میزان کمتری از اشعه را انتقال می‌دهند، پس سعی کنید از دستگاه‌های جدید برای عکس‌برداری استفاده کنید. همچنین برای احتیاط بهتر است در هنگام عکس‌برداری، از محافظ تیروئید و محافظ سینه استفاده نمایید.

به‌عنوان یک استاندارد در تمام مراکز عکس‌برداری دندان، باید محافظ تیروئید و محافظه سینه وجود داشته باشد. اما متأسفانه در اغلب موارد توسط متصدیان دستگاه برای افراد استفاده نمی‌شود. مگر آنکه شخص قبلاً از این موضوع آگاه بوده و از متصدی عکس‌برداری تقاضای محافظ نماید.

محافظ تیروئید همان‌طور که در تصویر می‌بینید، یک گردنبند مخصوصی است که دران یک‌لایه سرب بکار رفته شده، بنابراین هنگام تابش اشعه ایکس، اشعه از آن عبور نمی‌کند. در خصوص محافظ سینه نیز در خانم‌ها هم به همین نحو می‌باشد. 

در کلیپ زیر نحوه استفاده از محافظ تیروئید را مشاهده می کنید…

 

نویسنده: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *