خانه / مکمل ها و کم کاری تیروئید / بروملین / ۷ خاصیت طلایی آنزیم بروملین

۷ خاصیت طلایی آنزیم بروملین

۷ خاصیت طلایی آنزیم بروملین

اکثر افراد در مورد خواص میوه آناناس اطلاعات چندانی ندارند، به‌واسطه وجود آنزیم‌های متعددی در آناناس، بخصوص یک آنزیم هضم‌کننده مواد پروتئینی به نام “بروملین” (Bromelain)، می‌توان به معنی واقعی کلمه این میوه را یک دارو دانست.

بروملین چیست؟

آناناس، میوه‌ای است که بومی آمریکای جنوبی محسوب می‌شود و مردم کشور هاوایی بر اساس طب سنتی خود آن را به‌عنوان یک دارو می‌شناسند. آناناس سرشار از آنزیمی است که به آن “بروملین” گفته می‌شود. معمولاً “بروملین” به‌صورت عصاره یا مکمل به فروش می‌رسد. این آنزیم بیش‌تر در ساقه و یا مغز آناناس وجود دارد تا خود گوشت میوه آناناس.

آناناس به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، از سوءهاضمه گرفته تا آلرژی‌ها….

 آناناس فقط سرشار از بروملین نیست، بلکه میزان زیادی ویتامین C، ویتامین ب ۱، پتاسیم، منگنز و فیتونوتریشنت دارد. درحالی‌که آناناس خواص فراوانی دارد، اما می‌توان قدرت شگفت‌انگیز آن را به آنزیم بروملین نسبت داد.

بروملین چه خاصیتی دارد؟

 در دنیای پزشکی، این ترکیب جذاب به‌طور سنتی به‌عنوان یک عامل ضدالتهابی و ضد تورمی قوی، مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است که بروملین می‌تواند از لخته شدن خون، ادم و تورم  نیز جلوگیری کند.

درگذشته، از این آنزیم به‌عنوان ماده نرم‌کننده گوشت استفاده می‌شده است. بروملین به شل شدن و کاهش تنش عضلات ملتهب و بافت‌های همبند کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که بروملین می‌تواند متاستاز (گسترش سرطان) ریه را در مسیر خود متوقف ‌کند، که این امر نشان می‌دهد بروملین برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها و به‌طور بالقوه سرطان می‌تواند مؤثر باشد.

اگر در متون علمی جستجو کنید، بیش ۱۶۰۰ تحقیق و مقاله در خصوص خواص داروئی بروملین خواهید یافت که از آن برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده‌شده است، ازجمله:

  • آسیب‌دیدگی بافت‌های همبند ازجمله پارگی رباط صلیبی زانو.
  • کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا.
  • التهاب تاندون‌ها.
  • آلرژی.
  • آرتروز، درد مفاصل و پوکی استخوان.
  • مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و یا اسهال.
  • اختلالات قلبی- عروقی
  • آسم.
  • بیماری‌های خود ایمنی.
  • سرطان.
  • بیماری‌های التهابی روده.
  • عفونت‌های سینوسی مانند برونشیت و سینوزیت.
  • زخم‌های جراحی و بهبودی زخم‌های پوستی یا سوختگی
  • جذب ضعیف داروها، به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها و علائم ناشی از مصرف داروها.

۱٫ می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

در مطالعات انجام‌شده، بروملین اثرات ضد سرطانی طبیعی دارد، ازجمله ارتقاء مرگ سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد تومورها. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که این آنزیم می‌تواند از طریق کاهش تجمع پلاکت‌ها از گسترش سرطان یا متاستاز جلوگیری به عمل آورد. مطالعات اثر حفاظتی بروملین در سرطان سینه و ریه را تأیید کرده است. اخیراً در یک مطالعه بالینی که در مجله داروهای ضد سرطانی منتشرشده، نشان داده شده است که آنزیم بروملین می‌تواند بر بدخیمی مزوتلیوم (نوعی سرطان که در اثر ماده آزبست ایجاد می‌شود) مؤثر باشد. بر اساس این تحقیق مشخص شد که مصرف بروملین می‌تواند مرگ سلول‌های سرطانی را افزایش دهد. بنابراین ممکن است در آینده از بروملین به‌عنوان یک عامل درمان‌کننده سرطان در صنایع دارویی استفاده شود.

۲٫ درمان اختلالات گوارشی.

بروملین به‌طور خاص به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند. بر اساس مطالعات این آنزیم می‌تواند جذب مواد مغذی و حتی داروها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده که بروملین التهاب روده بزرگ را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند مانع از تولید پیش سازهای التهابی مخرب دیواره روده‌ها گردد. ازآنجاکه این آنزیم درترمیم بافت دستگاه گوارش بسیار مؤثر است، بروملین می‌تواند برای افرادی که شرایط زیر را دارند، مفید باشد:

بیماری‌های التهابی روده

کولیت زخمی

دیسپپسی یا زخم‌های گوارشی به علت عفونت هلیکوباکتر پیلوری

سرطان کولون

یبوست

بیماری کرون

سوزش سر دل یا ریفلاکس

اسهال

۳٫ بهبودی سریع‌تر پس از جراحی‌ها و التیام بهتر زخم‌ها.

خواص ضدالتهابی آنزیم بروملین آن را به یک جایگزین مناسب برای مسکن‌ها مانند آسپرین تبدیل کرده است. در مطالعه‌ای که در ان بیماران جراحی دندان نهفته عقل انجام داده بودند، نشان داده شد، مصرف بروملین عوارضی همچون درد و تورم را کاهش می‌دهد. همچنین سرعت التیام زخم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. متأسفانه آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها همیشه نمی‌توانند عوارض پس از عمل را به‌خوبی کنترل کنند. در ۸۰ نفری که در این مطالعه شرکت کرده بودند، افرادی که بروملین مصرف کردند، عوارض بسیار کمتری را تجربه نمودند.

۴٫ مبارزه با آلرژی و آسم

مجله “طب مکمل و جایگزین”، در تحقیقی چگونگی اثر آنزیم بروملین بر موش‌های مبتلابه آسم را بررسی نموده است. نشان داده شد بروملین حساسیت آلرژیک را کاهش می‌دهد. همچنین پاسخ‌های التهابی در مجاری تنفسی را نیز متوقف می‌کند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این آنزیم، کل سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند. در حقیقت بروملین ریشه اصلی بیماری یعنی فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل این آنزیم می‌تواند به کاهش بسیاری از علائم مبتلایان به حساسیت کمک نماید، ازجمله: گرفتگی و آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی، احتقان و مشکلات تنفسی.

۵٫ کمک به پیشگیری یا درمان عفونت‌های سینوسی (رینوزینوسیت)

برای بررسی مفید بودن آنزیم بروملین، محققان دانشگاه کلن آلمان ۱۲ بیمار مبتلا سینوزیت مزمن (التهاب سینوس‌ها) را تحت بررسی قرار دادند. آن‌ها بیماران را به مدت سه ماه تحت دریافت روزانه بروملین (قرص ۶۰۰ میلی‌گرم) قرار دادند. محققین نتایج زیر را مشاهده نمودند:

کاهش علائم کلی بیمار، بهبود نتیجه معاینات راینوسکپی و بهبود کیفیت کلی زندگی؛ در کنار ان عوارض جانبی نامطلوب نیز گزارش نگردید.

ازآنجاکه عمل جراحی در درمان سینوزیت همیشه موفقیت‌آمیز نیست، این پژوهش برای افرادی که از مشکلات سینوسی مزمن رنج می‌برند، بسیار امیدوارکننده است. 

۶٫ کاهش درد مفاصل

به علت خاصیت ضدالتهابی و تسکینی قوی بروملین، این آنزیم برای کاهش دردهای حاد یا مزمن مفصلی بسیار مفید است. بر اساس تحقیقی که در مجله Alternative Therapies به چاپ رسیده است، ۴۲ بیمار مبتلابه پوکی استخوان (استئوآرتریت) که دچار تحلیل ستون فقرات شده بودند و یا از درد مفاصل رنج می‌بردند، تحت ارزیابی قرار گرفتند.

دو کپسول ۶۵۰ میلی‌گرمی بروملین، دو تا سه بار (بسته به حاد یا مزمن بودن درد ان ها) در روز با معده خالی به آن‌ها داده شد. محققان دریافتند که درد در افراد مبتلابه درد حاد تا ۶۰ درصد و در افراد مبتلابه دردهای مزمن تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. محققان نتیجه گرفتند که بروملین از خود خواص ضدالتهابی و تسکینی قوی‌ای نشان می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان یک درمان مکمل در پوکی استخوان به‌صورت ایمن در نظر گرفته شود.

۷٫ ممکن است در کاهش وزن مؤثر باشد.

تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد، اما به دلیل اثرات ضدالتهابی، کاهش درد و بهبود توانایی‌های جسمی و دستگاه گوارش، برخی محققین بر این باورند که آنزیم بروملین می‌تواند در کاهش چربی بدن مؤثر باشد. برخی تحقیقات نشان داده است که آنزیم بروملین می‌تواند از تجمع‌تری گلیسیرید در بدن جلوگیری به عمل آورد.

منابع حاوی بروملین

سه راه برای اضافه کردن بروملین به رژیم غذایی شما وجود دارد:

۱٫ مغز آناناس

اولین راه، خوردن مغز غنی از فیبر و رسیده آناناس است. بروملین در میوه‌های دیگر به‌اندازه موردنیاز بدن یافت نمی‌شود. البته توصیه می‌شود برای جذب بیشتر همراه با میوه پاپایا مصرف گردد. خوردن آناناس (تازه یا فریز شده) بهترین راه برای مصرف طبیعی بروملین است. این آنزیم در تمام قسمت‌های گیاه آناناس وجود دارد، اما غلظت ان در مغز میوه آناناس بیشتر است. برگ‌های میوه آناناس نیز بروملین دارند ولی نه به‌اندازه مغز میوه آن.

۲٫ آب آناناس

مصرف آب آناناس یا اضافه کردن ان به اسموتی‌ها به همراه سایر سبزیجات مانند خیار می‌تواند بسیار مفید باشد. برای افرادی که از بیماری‌های التهابی رنج می‌برند، مصرف آب آناناس می‌تواند بسیار مفید باشد. برای بیماران مبتلابه اختلال هضم ۱۰۰ گرم روزانه و برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست، روزانه مصرف ۲۰۰ گرم آناناس را توصیه می‌کنم.

۳٫ مکمل بروملین

مکمل بروملین از پودر زردرنگ خشک شده آناناس تهیه می‌شود که معمولاً توسط سانتریفیوژهای خاصی تصفیه و خالص می‌گردد. اگر قصد دارید بروملین را به‌منظور درمان مشکلات گوارشی مصرف کنید، بهتر است همراه با غذا مصرف شود، برای سایر موارد، بهتر است با معده خالی مصرف کنید.

نویسنده: دکتر جاش آکس (Dr. Josh Axe)

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *