هلیکو باکتر پیلوری و کم کاری تیروئید

 

چرا هلیکو باکتر پیلوری در بیمارانی که  دچار خود ایمنی تیروئید هستند، شایع تر است؟

مقدمه:  سلام همراهان گرامی. امیدوارم همیشه شاد و تندرست باشید.

همان طور که در مقالات قبلی عنوان شد، طبق آمار بین هفتاد الی نود درصد، علت کم کاری تیروئید در کشورهای توسعه یافته یک بیماری خود ایمن است به نام هاشیموتو، که در ان سیستم ایمنی به غده تیروئید و انزیم های مربوط به ان، حمله کرده و انها را از بین می برد. بنابراین افراد دچار کم کاری می شوند. عوامل زیادی وجود دارند که باعث تحریک و به وجود امدن هاشیموتو می شوند که در مقاله های قبلی تعدادی از انها عنوان شده است. اکنون به معرفی یک عامل دیگر می پردازیم که ان باکتری هلیکو باکتر پیلوری است. این باکتری علاوه بر تحریک مشکلات خود ایمنی، دردسرهای دیگری نیز ایجاد می کند. مقاله زیر ترجمه چند مقاله است که با هم ترکیب کرده ام. امیدوارم برایتان مفید باشد. با تشکر. ناصری

 

هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری است که در معده زندگی می کند. هر چند که همیشه باعث بروز علائم نمی شود، اما می تواند مشکلات متعددی  ایجاد کند، از جمله التهاب معده، زخم های گوارشی و زخم دوازدهه. برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی می تواند باعث ایجاد سرطان معده شود. این عفونت می تواند بر هضم غذاها نیز اثر بگذارد. وجود باکتری پیلوری می تواند در جذب مواد مغذی و ضروری اختلال ایجاد کند.

همانطور که گفتیم در بسیاری از افراد علائمی ایجاد نمی کند ولی ممکن است در برخی از افراد موجب: دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، آروغ زدن مکرر، یا کاهش وزن شود. هلیکوباکترپیلوری باکتری مرموز با شاخک های متعدد است که آن را به شکل یک مارپیچ در می اورد و به کمک این شاخک ها می تواند خود را به دیواره معده متصل کند. این باکتری باعث می شود سطح اسید معده کاهش یابد درنتیجه محیط برای حمله دیگر باکتری ها و انگل ها مساعد می شود.

در زیر فهرستی از اسیب هایی که این باکتری می تواند ایجاد کند بیان خواهد شد:

اختلال در جذب مواد مغذی

آلرژی  های غذایی / حساسیت

آلرژی های فصلی

ایجاد کمبود مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه: B12، آهن، ویتامین D، لاکتوفرین

تحریک فرایندهای خود ایمنی

خستگی

استرس(خستگی) آدرنال

کاهش تبدیل هورمون های تیروئید

افزایش سطح هیستامین

عفونت های مزمن

انگل ها

کاهش اسید معده

عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی از جمله GABA

مشکلات کبدی و کیسه صفرا

زخم های گوارشی

سرطان معده، کبد و یا دهانه رحم

مشکلات دندانی و سینوسی

اختلال در جذب آهن

کاهش روی و افزایش مس در بدن

بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان به این باکتری مبتلا هستند. افراد مبتلا به بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو نیز به احتمال زیاد ممکن است به این باکتری آلوده شده باشند. در این مقاله قصد دارم به این موضوع بپردازم. علاوه بر این، بیان خواهم کرد که چگونه این باکتری را شناسایی کنید و در صورت مبتلا بودن، از چه موادی استفاده نمایید تا به صورت طبیعی از شر ان خلاص شوید.

چرا در افراد مبتلا به خود ایمنی تیروئید، این باکتری شایع تر است؟

خب، به تازگی مقاله ای در مورد قارچ کاندیدا و بیماری تیروئید ارائه کردم و در این مقاله بحث کردم که چگونه سیستم ایمنی ضعیف می تواند یک فرد را بیشتر در معرض عفونت کاندیدا قرار دهد. افراد مبتلا به بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو، عملکرد سیستم ایمنی بدن شان در حالت بهینه قرار ندارد. و این امر می تواند انها را نسبت به هلیکو باکتر پیلوری در موضع ضعف قرار دهد. این باکتری مسری است و می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، به همین دلیل بهداشت  فردی بسیار مهم است. داشتن یک سیستم ایمنی سالم  می تواند از ابتلا به این باکتری جلوگیری به عمل اورد.

ایا مبتلا شدن به عفونت هلیکو باکتر پیلوری می تواند باعث بروز بیماری  خود ایمن تیروئید شود؟

اکنون شما می دانید چرا افرادی که به بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به هلیکوباکتر قرار دارند(به علت ضعف سیستم ایمنی بدن).

برخی از مطالعات نشان می دهد که داشتن هلیکو باکتر پیلوری در واقع می تواند شانس ابتلا به بیماری خود ایمنی تیروئید را نیز افزایش دهد. بنابراین کسی که از لحاظ ژنتیکی مستعد بیماری خود ایمنی تیروئید است، اگر به هلیکو باکتر پیلوری مبتلا گردد، ممکن است سیستم ایمنی او تحریک شده و فرایند خود ایمنی را اغاز نماید.

این همبستگی میان باکتری پیلوری و آنتی بادی های تیروئید را در برخی از بیمارانم  مشاهده کرده ام. به عبارت دیگر، بیمارانی را مشاهده کرده ام که با وجود عدم مصرف گلوتن و سایر الرژن ها(مواد حساسیت زا)، درمان مشکلات آدرنال، درمان کمبود مواد معدنی و …. تغییری در آنتی بادی های تیروئیدشان ایجاد نشده است، مگر زمانی که باکتری پیلوری را در خود ریشه کن نموده اند.

صادقانه بگویم، من معتقد نیستم که فقط هلیکوباکتر علت بالا بودن آنتی بادی های تیروئید(مثلاTGB یاTPO ) است، اما کسانی که همه موارد را رعایت می کنند و باز هم انتی بادی هایشان پایین نمی اید، باید این عامل را نیز در نظر بگیرند.

 عفونت قارچ کاندیدا و یا مشکلات دیگر فلور روده ای(باکتری های مفید روده) نیز می تواند، آنتی بادی های تیروئید را افزایش دهند. بنابراین اگر از رژیم فاقد گلوتن و مکمل سلنیوم استفاده می کنید، ولی انتی بادی هایتان پایین نمی اید، باید فاکتورهای دیگر را نیز در نظر بگیرید.

 چگونه به وجود عفونت هلیکو باکتر پیلوری پی ببریم؟

من معمولا برای تست  بیمارانم از آزمایش بزاق استفاده میکنم. از طریق آزمایش خون و آزمایش مدفوع نیز می توان به وجود این باکتری پی برد. یک تست تنفسی نیز وجود دارد که حضور این باکتری را مشخص می کند. بنابراین راه های متعددی برای تست این عفونت وجود دارد.

در مقاله بعدی درمان طبیعی این باکتری  عنوان خواهد شد.

منبع:

دکتر کارولین لانگر

دکتر اریک اوسانسکی

ترجمه : مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

حتما ببینید

روده چکه کن چیست و رابطه ان با تیروئید و هاشیموتو

روده چکه کن(افزایش نفوذ پذیری روده) چیست و چرا مبتلایان به هاشیموتو باید در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *