خانه / مکمل ها و کم کاری تیروئید / ید و کم کاری تیروئید

ید و کم کاری تیروئید

ید: ریختن بنزین بر روی آتش

این روزها ید یک مکمل خبر ساز است. بسیاری از مردم و پزشکان به ارزش بالقوه درمان با ید، واقف شده اند، به ویژه برای سرطان سینه و فیبروئیدهای رحمی. ید برای عملکرد تیروئید نیز حیاتی است، ید یک کوفاکتور مهم  و محرک انزیم  TPO محسوب می شود. 

اما برای افراد مبتلا به هاشیموتو، مصرف مکمل ید مانند ریختن بنزین روی آتش است. از آنجا که ید تولید TPO را تحریک می کند، به نوبه خود به طور چشمگیری باعث افزایش سطح آنتی بادی های TPO، می شود و این به معنای شعله ور شدن بیماری خود ایمنی است.

بعضی افراد ممکن است با مصرف ید دچار علایم پرکاری شوند، در حالی که ممکن است دیگران با وجود افزایش سطح آنتی بادی هایTPO، بدون علامت باشند. بنابراین، من با وسواس زیاد به افراد مبتلا به  هاشیموتو توصیه می کنم، از مصرف مکمل  ید خوداری کنند.

 ممکن است این توصیه برای افرادی که  برایشان  ید تجویز شده گیج کننده باشد، زیرا به ان ها گفته شده که کم کاری تیروئیدشان به علت کمبود ید است. اگر چه برای بسیاری از جمعیت های جهان، کمبود ید شایع ترین علت کم کاری تیروئید  می باشد، اما در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، در اکثر موارد، علت کم کاری تیروئید، هاشیموتو است. 

همچنین، مطالعات نشان می دهد، زمانی که مکمل ید برای اصلاح کمبود ید درکشورهایی مانند چین، ترکیه و سریلانکا، استفاده شده، نرخ بیماری خود ایمن تیروئید نیز افزایش یافته است. همچنین،  در برخی کشورها، با اضافه شدن ید به نمک طعام ، شیوع بیماری خود ایمن تیروئید(هاشیموتو) نیز افزایش یافته است.

نکته اینجاست که در موارد ذکر شده، مکمل ید باعث هاشیموتو نمی شود، اما به نظر می رسد به عنوان یک عامل محرک در بیماری خود ایمن تیروئید نقش داشته باشد. برخی از کتاب های پرطرفدار در حوزه ید درمانی برای کاهش علائم هاشیموتو، مصرف  دوز زیادی از مکمل ید را توصیه می کنند.

هنگامی که شما حجم زیادی ید مصرف می کنید، تولید TPO متوقف می شود و تشکیل هورمون های تیروئید مهار می گردد. در نتیجه، فعالیت تیروئید کم شده و علائم پرکاری تیروئید کاهش می یابد. اگر شما با وجود مصرف ید، همچنان نشانه های هاشیموتو را در خود دارید لازم است چندین بار آزمایش دهید تا تیروئید خود ایمن در شما رد شود.

از انجایی که وضعیت خود ایمن می تواند در نوسان باشد، منفی بودن جواب آزمایش همیشه قطعی نیست. علاوه بر رژیم غذایی فاقد گلوتن و حمایت کلی از سلامت بدن، اجتناب از مصرف مکمل ید،  راه کاری است که می تواند به حفظ بافت تیروئید کمک کند.

نویسنده : دکتر داتیس خرازیان

ترجمه: مهدی مسعودناصری

درباره‌ی مهدی مسعودناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *